Home Dunia Tentera Laut AS bergerak ke Semenanjung Korea

Tentera Laut AS bergerak ke Semenanjung Korea

WASHINGTON – Sekumpulan penyerang Tentera Laut Amerika Syarikat Tentera Laut akan bergerak ke arah barat Lautan Pasifik berhampiran Semenanjung Korea sebagai tanda kuasa, seorang pegawai negara itu berikutan kebimbangan tentang program senjata oleh Korea Utara.

Awal bulan ini Korea Utara menguji Scud, peluru berpandu cecair bakar yang hanya mengembara sebahagian kecil daripada rangkaian.

Kumpulan ini yang dikenali sebagai Carl Vinson dianggotai sebuah kapal induk, akan membuat perjalanan dari Singapura ke arah semenanjung Korea, menurut pegawai itu.

“Kami merasakan kehadiran kumpulan adalah perlu,” kata pegawai itu yang mendakwa tingkah laku membimbangkan Korea Utara.

Dalam satu kenyataan lewat kelmarin, kapal ketiga Tentera Laut Amerika Syarikat berkata kumpulan itu telah diarahkan untuk belayar ke utara, tetapi ia tidak menyatakan destinasi.
Kapal-kapal tentera akan beroperasi di Pasifik Barat dan bukannya melawat Australia seperti yang dihebohkan sebelum ini.

Tahun ini, Korea Utara, termasuk pemimpin Kim Jong-Un, telah berkali-kali memberitahu, ujian peluru berpandu balistik antara benua atau sesuatu yang serupaakan dilakukan mungkin seawal 15 April ini, sempena ulang tahun ke-105 presiden pengasas Korea Utara dan disambut setiap tahun sebagai “Hari matahari.”

Awal minggu ini, Presiden Donald Trump dan Presiden China Xi Jinping bertemu di Florida, yang mana Trump telah memaklumkan kepada rakan sejawatannya untuk bertindak bagi membendung program nuklear Korea Utara. – MalaysiaGazette