Home Ekonomi Rizab Persekutuan dijangka kekalkan kadar faedah

Rizab Persekutuan dijangka kekalkan kadar faedah

WASHINGTON – Rizab Persekutuan Amerika Syarikat dijangka mengekalkan kadar faedah pada mesyuaratnya esok tetapi membayangkan ia berada pada landasan untuk menaikkan pada bulan Jun.

Bank pusat itu dijadual mengumumkan keputusan dasar pada 02:00 EDT (1800 GMT) pada hari Rabu pada akhir mesyuarat dua hari.

Pengerusi Rizab Persekutuan, Janet Yellen dijangka tidak mengadakan sidang akhbar.

Kebanyakan pembuat dasar telah telah menjelaskan terdapat perbezaan pada tahun-tahun sebelumnya, yang memberi keyakinan kepada Rizab Persekutuan untuk dua lagi kenaikan kadar pada tahun ini.

Jawatankuasa Penetapan Kadar juga masih menunggu tahap dasar pentadbiran Donald Trump ke atas cukai, perbelanjaan dan peraturan untuk mendapat kelulusan Kongres.

Pakej rangsangan boleh mempercepatkan kadar kenaikan.

Sejak mesyuarat terakhir, data ekonomi Amerika Syarikat telah bercampur-campur. Ekonomi berkembang perlahan pada kadar tahunan 0.7 peratus pada suku pertama dengan perbelanjaan pengguna hampir terhenti.

Walau bagaimanapun, peningkatan dalam pelaburan perniagaan dan pertumbuhan upah yang paling pesat dalam dekad ini mencadangkan aktiviti akan kembali pada momentumnya sepanjang tahun ini.

Pertumbuhan pekerjaan juga perlahan secara mendadak pada Mac tetapi kadar pengangguran turun kepada hampir rendah 10 tahun sebanyak 4.5 peratus. – MalaysiaGazette