Home Dunia Penduduk Pakistan berisiko minum air arsenik

Penduduk Pakistan berisiko minum air arsenik

Sungai Indus, Pakistan

PAKISTAN – Sehingga 60 juta orang di Pakistan berisiko mengalami arsenik kimia yang membunuh, menurut analisis baru bekalan air.

Kajian itu hasil data daripada hampir 1,200 sampel kualiti air tanah dari seluruh negara.

Peta risiko yang dihasilkan itu dari dataran Indus menunjukkan kepekatan yang jauh di atas garis panduan keselamatan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Kajian itu telah didedahkan dalam jurnal Science Advances.

Arsenik adalah unsur semi-logam yang terdapat di seluruh dunia dalam kepekatan yang berbeza-beza. Manusia bersentuhan dengannya kerana ia meluap ke dalam air bawah tanah dari batu dan sedimen.

WHO mengatakan kira-kira 150 juta orang di seluruh dunia bergantung kepada air bawah tanah yang terkontaminasi dengan arsenik.

Pendedahan jangka panjang boleh membawa kepada pelbagai keadaan kesihatan kronik, termasuk gangguan kulit, kanser paru-paru dan pundi kencing serta masalah kardiovaskular.

WHO telah menetapkan 10 mikrogram seliter sebagai kepekatan yang dibenarkan dalam air minuman.

Di Pakistan, kerajaan mengatakan 50 mikrogram per liter boleh diterima.

Kajian terbaharu ini memperlihatkan 50 hingga 60 juta orang yang tinggal di lembah Indus, yang melalui sebahagian besar Pakistan timur minum air yangmungkin melebihi tahap keselamatan kerajaan.

Para saintis mengumpul sampel air tanah, diambil dari telaga ke bumi, di 1,200 tapak di seluruh negara.

Pasukan penyelidik kemudian menggunakan kaedah statistik untuk membina “peta bahaya” untuk menganggarkan saiz populasi yang terdedah kepada ancaman.

“Ini adalah kali pertama menunjukkan masalah di Pakistan. Oleh kerana geologi dan sifat tanah dan berdasarkan semua ukuran yang kita ambil, pada asasnya keseluruhan kawasan Indus adalah tinggi risiko tahap arsenik di dalam air bawah tanah. ”

Para penyelidik mengatakan bahawa satu punca utama masalah ialah sedimen yang mengandungi arsenik adalah agak muda.

Oleh itu, jika akuifer telah dibangunkan sejak akhir zaman ais terakhir sekitar 10,000 tahun yang lalu, ia lebih cenderung mempunyai arsenik yang lebih tinggi di dalam air daripada yang lebih tua, akuifer yang lebih dalam, kebanyakan bahan kimia telah terlepas.

Para saintis juga percaya pengairan untuk pertanian menjadikan keadaan lebih buruk. Kajian ini mendapati korelasi yang kuat antara tahap PH tanah tinggi dan kepekatan arsenik.

“Terdapat pengairan besar-besaran di lembah Indus, iklimnya sangat panas dan kering.

“Jika mempunyai banyak air membanjiri permukaan yang akan meresap ke akuifer, ia akan menjadi cara mudah untuk membawa apa-apa arsenik yang dikeluarkan ke bawah air,” kata Dr Podgorski.