Home Ekonomi Permintaan minyak di Asia Tenggara melonjak hingga 2040

Permintaan minyak di Asia Tenggara melonjak hingga 2040

Gambar hiasan. foto Getty Images

SINGAPURA – Permintaan minyak bagi Asia Tenggara dijangka terus meningkat sehingga tahun 2040 kerana negara-negara baru muncul bergantung kepada minyak fossil untuk kegunaan pengangkutan.

Penggunaan minyak di rantau ini akan berkembang sekitar 6.6 juta tong sehari pada tahun 2040 daripada 4.7 juta tong sekarang, dengan jumlah kenderaan melonjak sebanyak dua pertiga kepada 62 juta, kata Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA).

Satu dorongan global untuk menggantikan enjin mudah terbakar dalam kenderaan dengan kuasa elektrik bagi melawan perubahan iklim telah menimbulkan kebimbangan dalam industri minyak bahawa permintaan bahan bakar antarabangsa boleh mencapai puncak dalam 10-20 tahun akan datang.

Tetapi IEA menjangkakan penggunaan minyak terus memenuhi sekitar 90 peratus permintaan berkaitan pengangkutan di Asia Tenggara.

“Pada tahun 2040, terdapat kira-kira 4 juta kereta elektrik dalam jumlah 62 juta kenderaan penumpang, tetapi jumlah kenderaan elektrik hanya 1 peratus daripada permintaan tenaga pengangkutan,” kata IEA.

Minyak dan arang batu akan memacu pertumbuhan sektor tenaga dan pengangkutan di Asia Tenggara memandangkan permintaan tenaga di rantau ini dijangka meningkat hampir 60 peratus menjelang 2040 dari sekarang, kata agensi itu.

Bahagian terbesar peningkatan penggunaan tenaga akhir adalah daripada penjanaan tenaga, dengan peningkatan pendapatan di rantau ini yang mencetuskan lebih ramai orang membeli peralatan elektrik termasuk pendingin hawa, kata IEA.

Kapasiti penjanaan kuasa terpasang di Asia Tenggara akan meningkat kepada lebih daripada 565 gigawatt (GW) pada 2040 berbanding 240 GW hari ini, dengan arang batu dan tenaga boleh diperbaharui menyumbang hampir 70 peratus keupayaan baru.

Arang batu sahaja akan menyumbang hampir 40 peratus daripada pertumbuhan, mengambil alihh gas dalam campuran elektrik, kata IEA.

Elektrik yang dibekalkan oleh loji yang dipancarkan daripada gas asli akan meningkat sebanyak 60 peratus, tetapi bahagian gas dalam campuran kuasa akan turun kepada 28 peratus menjelang 2040 dari 43 peratus sekarang.

Asia Tenggara akan menjadi pemacu utama bagi permintaan tenaga di seluruh dunia memandangkan saiz ekonominya tiga kali ganda dan jumlah penduduknya meningkat sebanyak lima kali, kata IEA.

Tetapi rang undang-undang import bersih tenaga rantau ini juga semakin meningkat apabila pengeluaran minyak menurun, menimbulkan kebimbangan terhadap keselamatan tenaga.

Asia Tenggara perlu mengeluarkan lebih daripada AS$ 00 bilion pada 2040 untuk import tenaga bersih, bersamaan dengan kira-kira 4 peratus daripada jumlah keluaran dalam negara kasar, menurut IEA. – MalaysiaGazette