Home Akhbar Cina Mekanisme penurunan kuasa kepada Sarawak ditubuhkan

Mekanisme penurunan kuasa kepada Sarawak ditubuhkan

Kerajaan Pakatan Harapan akan membentuk mekanisme baharu dalam masa terdekat untuk melaksanakan manifestonya dalam menurunkan kuasa kepada kerajaan negeri Sarawak.
Kerajaan Pakatan Harapan akan membentuk mekanisme baharu dalam masa terdekat untuk melaksanakan manifestonya dalam menurunkan kuasa kepada kerajaan negeri Sarawak.

KUCHING – Kerajaan Pakatan Harapan akan membentuk mekanisme baharu dalam masa terdekat untuk melaksanakan manifestonya dalam menurunkan kuasa kepada kerajaan negeri Sarawak.

Sinchew Daily melaporkan, kerajaan pusat akan bekerjasama dengan kerajaan negeri Sarawak dalam hal tersebut.

Pengerusi Pakatan Harapan Sarawak, Chong Chieng Jen berkata, pemimpin Pakatan Harapan dari Bumi Kenyalang telah mengunjungi Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan berbincang tentang kepentingan Sarawak dan janji Pakatan Harapan dalam pilihan raya termasuk soal penurunan kuasa.

Katanya, perbincangan dijalankan tentang pelaksanaan janji tersebut dan bukannya “meminta” atau  “mendapat izin” daripada Dr. Mahathir untuk memulangkan autonomi kepada Kuching.

Chieng Jen berkata, beberapa cadangan pelaksanaan telah dikemukakan dan mendapat reaksi positif Dr. Mahathir.

Bekenaan mekanisme baharu itu, Chieng Jen memberitahu, agenda penurunan kuasa kepada kerajaan negeri akan ditetapkan bagi dilaksanakan agensi kerajaan pusat sementara pemimpin Pakatan Harapan akan melibatkan diri secara sepenuhnya dalam proses itu.

Katanya, Pakatan Harapan Sarawak akan memantau dan memberi cadangan berkenaan proses penurunan kuasa kepada kerajaan negeri.

Selain Chieng Jen, wakil pemimpin Pakatan Harapan Sarawak lain ialah Baru Bian dan Fidzuan Zaidi.

Memandangkan semua agenda dan rancangan akan dilaksanakan agensi pusat, maka mekanisme penurunan kuasa yang belum dinamakan itu turut meliputi pegawai jabatan berkenaan yang akan berperanan sebagai pelaksana.

Ditanya tentang tarikh penubuhan mekanisme itu, Chieng Jen hanya berkata: “sangat cepat.” – MalaysiaGazette