Home Nasional LTTE pejuang etnik Tamil bukan pengganas

LTTE pejuang etnik Tamil bukan pengganas

Ketua Pemuda MIC, Datuk C Sivarraajh yakin faktor anak tempatan bukan jaminan ciri pemimpin terbaik. PRU14 Cameron Highlands
Ketua Pemuda MIC, Datuk C Sivarraajh.

KUALA LUMPUR – Isu Liberation Tiger of Tamil Eelam (LTTE) atau kumpulan Harimau Pembebasan Tamil Ealam bukan organisasi pengganas sebaliknya pejuang hak etnik Tamil di Sri Lanka.

Berikut penjelasan yang dilakukan oleh Ahli Parlimen Cameron Highlands, Datuk C. Sivarraajh.

Ketua Pemuda MIC itu berkata, LTTE adalah peuang kebebasan yang memperjuangkan hak masyarakat etnik di negara itu sejak tahun 1976.

“Tanggapan serta dakwaan segelintir pihak kononnya kita menyokong organisasi pengganas adalah tidak betul, LTTE juga memperjuangkan hak serta kebebasan etnik India di Sri Lanka yang tertindas.

“Kita hidup majmuk dan berbilang kaum di negara, saya bersuara untuk masyarakat India di negara ini yang menyokong dengan perjuangan LTTE, mohon kepada semua untuk saling hormat menghormati dengan fahaman kita.

“Mereka bukan kumpulan pengganas seperti yang didakwa,” katanya ketika membahaskan titah DiRaja di Dewan Rakyat hari ini.

Sebelum ini,  Timbalan Ketua Menteri II, Dr. P. Ramasamy dilanda kontroversi apabila secara terbuka terlibat dengan kumpulan berkenaan walaupun beberapa kali beliau telah menafikannya. – MalaysiaGazette