Home Nasional KPM sangkal dakwaan Najib isu makanan murid SBP

KPM sangkal dakwaan Najib isu makanan murid SBP

Bangunan Kementerian Pendidikan Malaysia. foto HAZROL ZAINAL, 02 NOVEMBER 2018.
Kementerian Pendidikan Malaysia

KUALA LUMPUR – Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menafikan dakwaan mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kononnya kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah mengurangkan kadar peruntukan bagi makanan untuk murid Sekolah Berasrama Penuh (SBP).

Dalam satu kenyataan, KPM menegaskan pihaknya tidak pernah mengurangkan kadar harga makanan dan ia berdasarkan menu yang diputuskan mengikut keperluan nutrisi murid seperti yang ditetapkan Kementerian Kesihatan.

Ia juga mengambilkira bilangan murid dan lokasi sekolah.

“Sebagai contoh, semakin ramai murid, semakin rendah harga kontrak bagi sekolah tersebut. Semakin jauh sekolah dari kawasan bandar main tinggi harga kontrak bagi sekolah tersebut.

“Penetapan harga kontrak juga berdasarkan kepada kontrak yang dianugerahkan melalui tender terbuka dan dipersetujui antara kontraktor dengan kerajaan,” kata kenyataan yang sama.

KPM, katanya, pemilihan kontraktor dilaksanakan dengan telus dan penuh integriti dan sudah menjadi prinsip KPM agar setiap murid di SBP mendapat makanan yang berkualiti dan tidak akan berkompromi dalam hal berkenaan.- MalaysiaGazette