Home Dunia Timbalan peguam negara AS letak jawatan

Timbalan peguam negara AS letak jawatan

Rod Rosenstein

WASHINGTON – Timbalan Peguam Negara Amerika Syarikat telah menyerahkan surat peletakan jawatannya kepada Presiden Donald Trump.

Hubungan Rod Rosenstein dan Trump yang ‘bergolak’ dipercayai punca peletakan jawatan itu.

Rosenstein dilantik pada tahun 2017 sebagai Peguam Khas kepada Robert Mueller untuk menyiasat dakwaan campur tangan Rusia dalam Pilihan Raya Presiden pada tahun 2016.

Dalam surat peletakan jawatannya, Rosenstein menulis: “Kami menguatkuasakan undang-undang tanpa rasa takut atau memihak kerana bukti yang boleh dipercayai bukan partisan”.

Peletakan jawatannya berkuatkuasa 11 Mei ini.

Difahamkan Rosenstain mahu meletakkan jawatannya pada bulan Mac, susulan pelantikan William Barr sebagai Peguam Negara.

Namun, menangguhkannya untuk membantu Barr menguruskan kenyataan media berhubung dapatan peguam khas daripada siasatan yang banyak menguasai Trump setakat ini.

Trump telah berulang kali menyeru siasatan “pemburu sihir”, walaupun Barr dan Rosenstein akhirnya membersihkannya daripada halangan keadilan.

Hubungan mereka tidak begitu baik apabila pada tahun 2017, Rosenstein ditugaskan untuk melantik seseorang untuk mengawasi penyiasatan Rusia selepas Trump melepaskan Pengarah Biro Siasatan Persekutuan (FBI), James Comey.

Jeff Sessions, yang merupakan Peguam Negara pada masa itu, telah melepaskan jawatan – yang bermaksud bahawa timbalannya terpaksa mengambil tanggungjawab.

Rosenstein kemudian terkejut dengan White House apabila melantik Mueller, seorang peguam bebas.

Hubungannya dengan presiden semakin ‘remuk’ pada bulan September lalu, ketika New York Times menerbitkan sebuah kisah yang menyatakan Rosenstein telah membincangkan tentang penyingkiran Trump.

Mengutip sumber-sumber tanpa nama, kertas itu mengatakan Rosenstein telah mencadangkan secara rahsia rakaman presiden untuk membuktikan bahawa Trump tidak berfungsi dan berpendapat penyingkiran presiden itu dibenarkan selaras dengan Pindaan ke-25 Perlembagaan.

Pindaan itu membolehkan pemecatan seorang presiden jika dia dianggap tidak layak untuk jawatan.- MalaysiaGazette