Home Nasional Pesakit Talasemia meningkat, kos rawatan bertambah

Pesakit Talasemia meningkat, kos rawatan bertambah

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Dzulkefly Ahmad (tengah) diiringi Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah (tiga kiri) melancarkan gimik Pelancaran Hari Talasemia Kebangsaan 2019 bersempena Forum Talasemia Asean Ke-2 2019 dan Majlis Pelancaran Laporan Talasemia Malaysia & Garis Panduan Amalan Klinikal Haemophilia di Auditorium Perdana, Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Kuala Lumupur. foto NOOREEZA HASHIM, 04 MEI 2019.

KUALA LUMPUR – Seramai 8,042 orang pesakit disahkan sebagai pembawa genetik Talasemia bagi tahun 2018 berbanding 7882 pada 2017 dan 7605 untuk tahun 2016, kata Datuk Seri Dr. Dzulkefly Ahmad hari ini.

Menteri Kesihatan itu berkata, angka itu diperoleh menerusi rekod Malaysian Thalassaemia Registry yang disediakan julung kali oleh Pakar Pakar bidang perubatan itu.

Katanya, daripada angka itu, seramai 5,448 orang pesakit dikesan berada pada tahap teruk dan memerlukan rawatan pemindahan darah berkala yang dipanggil sebagai Transfusion Dependent Thalassaemia (TDT).

Jelas beliau, peningkatan itu berlaku berikutan proses rekod kes Thalasemia yang berkesan oleh pakar doktor dan jururawat di hospital kerajaan dan keupayaan teknologi makmal yang mendiagnos ia secara tepat.

“Dalam konteks Malaysia 1 daripada 20 rakyat negara kita pembawa Talasemia dan di peringkat global mengikut statistik Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) 44 daripada setiap 10,000 kelahiran adalah pembawa Talasemia ini.

“Mewarisi genetik keluarga satu satunya faktor seseorang individu menjadi pembawa baka Talasemia dan kita menyusun pelbagai langkah pencegahan serta rawatan perubahan dengan kemajuan teknologi yang ada,” katanya dalam sidang media di Hospital Wanita dan Kanak Kanak Kuala Lumpur.

Namun statistik rekod pesakit Talasemia yang sah dari Januari hingga April 2019 belum boleh disahkan kementerian memandangkan baru selesai menjalani saringan yang akan mengambil masa tiga hingga enam bulan lagi untuk mendapatkan keputusan tepat.

MGF0405019_KKM HARI TALASEMIA78
Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Dzulkefly Ahmad bercakap kepada media selepas merasmikan Pelancaran Hari Talasemia Kebangsaan 2019 bersempena Forum Talasemia Asean Ke-2 2019 dan Majlis Pelancaran Laporan Talasemia Malaysia & Garis Panduan Amalan Klinikal di Auditorium Perdana, Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Kuala Lumupur. foto NOOREEZA HASHIM, 04 MEI 2019.

Tambahnya, walaupun sebanyak 200 kes baharu pembawa Talasemia dikesan setiap tahun, rawatan yang terbaik berjaya membolehkan pesakit Talasemia menikmati jangka hayat kehidupan yang lebih lama setelah didiagnos pada usia seawal belasan tahun.

Sehubungan itu, pihak kementerian dengan pakar pakar dan teknologi perubatan sedia ada sedang berusaha untuk mencegah penyakit tak berjangkit itu.

“Langkah rawatan komorehensif yang diterima pesakit Talasemia juga menyumbang peningkatan jangka hayat lebih lama dan subur seorang pembawa genetik penyakit itu.

“Bagaimanapun kerajaan terpaksa menanggung kos perbelanjaan rawatan itu sehingga RM25 juta melibatkan ubat khas untuk pesakit dan RM3 juta untuk seorang pesakit Talasemia utama yang boleh meneruskan hidup sihat lebihi 30 tahun dan lebih lama sehingga 90 tahun hasil keberkesanan teknologi perubatan terkini.

“Apatah lagi ada juga pesakit yang bermanfaat hasil rawatan yang kita laksanakan iaitu Program Pre-implantation Genetic Diagnosis (PIGD) oleh sektor swasta supaya pembawa Talasemia mempunyai anak yang normal,penderma alternatif transplan sel stem melibatkan lebih 500 transplan pesakit Talasemia sejak 1994 dengan 120 kes Talasemia oleh Pediatrik HKL dan kaedah transplan embrio sihat,” ujarnya lagi.

Sebagai langkah pencegahan, saringan ke atas pelajar Tingakatan Empat yang dianggap usia matang dilakukan setiap tahun secara berterusan kata Dzulkefly lagi.

Dalam saringan sepanjang 2018, 60 peratus daripada 286,242 pelajar tingkatan 4 negara ini disaring dan 31,340 daripadanya disahkan sebagai pembawa Talasemia yang memudahkan mereka untuk merancang dalam memilih teman hidup mereka.

“Semua pasangan muda digalakkan menjalani saringan Talasemia selain memastikan pembawa genetik Talasemia tidak berkahwin sesama mereka sebagai mengelak kelahiran bayi diagnos Talasemia,” tegasnya lagi. – MalaysiaGazette