Home Ekonomi OPR turun 3%

OPR turun 3%

Bank Negara Malaysia

KUALA LUMPUR – Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) Bank Negara Malaysia memutuskan untuk mengurangkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) kepada 3.00 peratus.

Kadar siling dan lantai koridor untuk OPR masing-masing dikurangkan kepada 3.25 peratus dan 2.75 peratus masing-masing.

Bank Negara Malaysia (BNM) berkata, ekonomi global terus berkembang dengan sederhana.

Walaupun hasil pertumbuhan bagi beberapa ekonomi utama lebih baik daripada yang dijangkakan pada suku pertama, keadaan ekonomi yang mendasar terus mencadangkan kesederhanaan ke hadapan.

Risiko penurunan yang ketara terhadap pertumbuhan global kekal, berpunca daripada ketegangan perdagangan yang tidak dapat diselesaikan dan kelemahan khusus negara-negara yang berlarutan dalam ekonomi utama terus melemahkan aktiviti perdagangan dan pelaburan global.

Walaupun kawalan ketat kewangan global semakin longgar sedikit, namun ketidakpastian dasar yang semakin tinggi menyebabkan pelarasan pasaran kewangan yang tajam dan seterusnya menjejaskan tinjauan keseluruhan.

Bagi Malaysia, perkembangan terkini menunjukkan ke arah aktiviti ekonomi sederhana pada suku pertama 2019.

Ke depan, keadaan permintaan global yang perlahan dan pertumbuhan rakan dagangan utama yang lemah akan terus menimbangkan sektor luaran.

Dalam keadaan domestik, keadaan pasaran buruh yang stabil dan pengembangan kapasiti dalam sektor utama akan terus memacu perbelanjaan isi rumah dan modal.

Tambahnya, unjuran dasar adalah untuk ekonomi Malaysia berkembang dalam lingkungan yang diunjurkan sebanyak 4.3 peratus – 4.8 peratus.

Namun, terdapat risiko penurunan pertumbuhan daripada ketidakpastian yang semakin meningkat dalam persekitaran global dan domestik, ketegangan perdagangan dan kelemahan  diperluas dalam sektor berkaitan komoditi.

BNM berkata, iiflasi tajuk meningkat kepada 0.2 peratus pada bulan Mac 2019 (Februari: -0.4%), disebabkan terutamanya oleh inflasi pengangkutan kurang pada -3.0% (Februari: -6.8%).

Manakala inflasi dasar kekal stabil pada 1.6% pada Mac 2019 dan dalam jangka masa terdekat, inflasi dijangka kekal rendah disebabkan oleh langkah-langkah dasar. Ini termasuk harga siling harga bahan api runcit domestik sehingga pertengahan 2019 dan kesan perubahan dalam dasar cukai penggunaan terhadap inflasi utama.

Katanya, untuk 2019 secara keseluruhan, inflasi tajuk purata dijangka stabil secara meluas berbanding 2018.

Trajektori inflasi utama akan terus bergantung kepada harga minyak dunia dan inflasi dasar dijangka kekal stabil, disokong oleh perkembangan ekonomi yang berterusan dan ketiadaan tekanan permintaan yang kukuh.

Menurut Bank Pusat itu, pasaran kewangan domestik kekal berdaya tahan, walaupun tempoh ketidaktentuan terutamanya disebabkan oleh perkembangan global.

Walaupun keadaan kewangan dan kewangan domestik terus menyokong pertumbuhan ekonomi, terdapat beberapa tanda-tanda keadaan kewangan yang ketat.

Disebabkan itu, pelarasan terhadap OPR itu bagi memelihara daya saing moneteri.

Ini konsisten dengan pendirian dasar monetari untuk menyokong pertumbuhan yang mantap di tengah-tengah kestabilan harga dan MPC akan terus mengawasi dan menilai risiko sekitar prospek pertumbuhan dan inflasi domestik. – MalaysiaGazette