Home Nasional Anwar retweet keluhan warganet

Anwar retweet keluhan warganet

Datuk Seri Anwar Ibrahim
Datuk Seri Anwar Ibrahim

KUALA LUMPUR – Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat memberikan perhatian terhadap dua kes berbeza yang menjadi pertikaian antara pengguna media sosial.

Anwar dilihat mengulang kicau satu status pengguna Twitter yang rata-rata tidak puas hati dengan hukuman 12 bulan terhadap penunggang motosikal yang menghentak cermin hadapan sebuah kereta dengan topi keledar.

Beliau kini berada di Tanah Suci untuk mengerjakan umrah bersama isterinya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail.

Screenshot_20190601_121032Status itu juga menyebut terkilan dengan keputusan Mahkamah Majistret tahun lalu yang melepas dan membebaskan model, Ng Pei Ven atas tuduhan memasukkan dadah ke dalam badan ketika memandu melawan arus sehingga menyebabkan kemalangan maut di KM 134 Lebuhraya Utara Selatan dekat Permatang Pauh.

“Tapi yang langgar sampai mati kena dakwa benda lain pulak,” komen Syamelo.

Rasa tidak puas hati itu turut diluahkan Khairul Ezuwan di Facebook.

Menurutnya, beliau musykil dengan pelaksanaan undang-undang di zaman pentadbiran Pakatan Harapan (PH) yang sepatutnya memenjarakan kedua-dua tertuduh.

“Lelaki botak pecah cermin kereta sebab marah didakwa dicarut kena penjara setahun, perempuan mabuk masuk jalan sehala hingga mangsa terbunuh kena denda jer.

‘Bukan back up lelaki botak tu , Tapi pelik dengan keadilan. Kenapa tak dua-dua kes ni kena penjara?,” keluh beliau.

“Langgar sampai mati = bebas. Pecah cermin kereta = 12 bln belayar,” ciap Santai dan Sampah di Twitter.

Pengguna media sosial rata-rata kecewa dengan keputusan Mahkamah Majistret Petaling Jaya yang menjatuhkan hukuman 12 bulan terhadap seorang lelaki yang menghentak cermin hadapan sebuah kereta dengan topi keledar.

Tertuduh didakwa atas kesalahan melakukan khianat manakala Ng Pei dibebaskan walaupun menyebabkan kematian. -MalaysiaGazette