Home Nasional Cuaca baik menjelang Aidilfitri

Cuaca baik menjelang Aidilfitri

Petugas Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) melakukan cerapan anak bulan menggunakan teleskop bagi menetapkan bulan Ramadan ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Menara Kuala Lumpur, Kuala Lumpur. foto FAREEZ FADZIL, 05 MEI 2019

KUALA LUMPUR – Cuaca pada pagi Hari Raya Aidilfitri yang disambut esok diramalkan baik di seluruh negara.

Menurut Jabatan Meteorologi Malaysia, cuaca pada 5 dan 6 Jun ini diramalkan baik pada sebelah pagi namun dijangka hujan pada sebelah petang dan malam.

“Hujan dan ribut petir di beberapa tempat di Perak, Kelantan, Terengganu, Pahang, Sarawak (Bahagian Sarikei, Sibu, Mukah, Bintulu, Miri & Limbang) Sabah (Bahagian Pedalaman & Pantai Barat) dan WP Labuan Tempat-tempat lain hujan dan ribut petir di satu dua tempat pada petang esok,” demikian kata jabatan itu dalam satu kenyataan hari ini.

Kenyataan itu turut menyebut hujan dijangka akan turun di satu tempat di Kelantan, Terengganu, Pahang, Sarawak (Bahagian Sibu, Mukah, Bintulu, Kapit, Miri & Limbang), Sabah (bahagian pedalaman) dan Wilayah Persekutuan Labuan pada sebelah malam.

Umat Islam di rantau Asia, Pakistan, dan Australia akan menyambut Hari Raya Aidilfitri pada Rabu manakala Arab Saudi dan beberapa negara Arab lain menyambut 1 Syawal pada hari ini. – MalaysiaGazette