Home Dunia Lapangan terbang Arab Saudi sasaran Houthi

Lapangan terbang Arab Saudi sasaran Houthi

Serpihan dron yang berjaya dipintas oleh tentera Arab Saudi di lapangan terbang Abha. foto SPA

KAHERAH – Pergerakan Houthi Yaman melancarkan serangan dron terbaharu yang mensasarkan lapangan terbang Jizan dan Abha di Arab Saudi selatan, kata Al-Masirah, stesen televisyen milik kumpulan itu.

Tetapi serangan itu berjaya dipintas oleh, kata gabungan pemerintah yang dipimpin oleh Arab Saudi dalam satu kenyataan.

Houthi berkata, beberapa pesawat kawalan serangan yang disasarkan di lapangan terbang Jizan dan sebuah stesen bahan api di lapangan terbang Abha.

“Kedua-dua lapangan terbang kini tidak berfungsi, kami berikrar akan menyakitkan Arab Saudi selagi pencerobohan dan pengepungan berterusan di negara kita,” kata jurucakap tentera kumpulan itu menerusi tweet yang diterbitkan oleh televisyen Al-Masirah.

Gabungan yang diketuai oleh Arab Saudi, yang campur tangan dalam perang saudara Yaman pada tahun 2015 bertujuan untuk memulihkan kerajaan Presiden Abd Rabbu Mansour Hadi juga berjaya memintas lima pesawat yang mensasarkan Lapangan Terbang Abha dan Khamis Mushait di rantau yang sama.

Sebagai tindak balas terhadap serangan ini, gabungan itu telah memusnahkan aset ketenteraan Houthi di pinggir bandar Sanaa.

Setakat ini belum dipastikan sama ada serangan itu telah mendatangkan kecederaan.

Pemimpin gabungan, Arab Saudi dan Emiriyah Arab Bersatu menuduh Pengawal Revolusi Iran dan Hizbullah yang disokong oleh Iran menyokong Houthis, satu pertuduhan menafikan oleh Tehran.

Houthis telah meningkatkan serangan peluru berpandu dan drone terhadap bandar-bandar Arab Saudi kerana ketegangan telah meningkat antara Iran dan negara-negara Teluk Arab bersekutu dengan Amerika Syarikat.

Bulan lalu, kumpulan itu melakukan serangan di dua stesen pam minyak milik Arab Saudi. – MalaysiaGazette