Home Dunia Ramai kanak-kanak warga Britain hidup miskin

Ramai kanak-kanak warga Britain hidup miskin

4.6 juta kanak kanak di Britain hidup dalam keadaan kemiskinan menurut kajian Suruhanjaya Matriks Sosial di UK.

BRITAIN – Seramai 14.3 juta rakyat Britain dilaporkan hidup dalam keadaan miskin, menurut kajian Suruhanjaya Metriks Sosial (SMC).

Daripada jumlah itu,  seramai 8.3 juta orang adalah golongan dewasa bekerja, 4.6 juta golongan kanak-kanak dan 1.3 juta golongan dewasa dalam lingkungan usia persaraan.

Pengerusi SMC, Philippa Stroud berkata, agak membimbangkan apabila kadar kemiskinan di Britain masih tidak menunjukkan sebarang perkembangan menurun dan masih sama sejak 2000 lagi walaupun pemerintahan sudah berubah beberapa kali.

Namun sangat jelas apabila terdapat perbezaan yang signifikan dalam kemiskinan melibatkan kumpulan berbeza.

Keputusan yang dibuat penggubal dasar kerajaan juga membawa impak agak signifikan menentukan siapa yang masih dalam kelompok kemiskinan betapa serius masalah kemiskinan itu.

“Penemuan baharu ini menunjukkan pendekatan yang lebih bersepadu, menyeluruh dan bersasar perlu dilaksanakan segera.

Secara keseluruhannya tujuh juta orang termasuk 2.3 juta kanak kanak dikelaskan dalam kemiskinan berterusan dan ditakrifkan sebagai kemiskinan untuk sekurang-kurangnya dua daripada tempoh tiga tahun sebelum ini.

Hampir separuh atau 48 peratus orang dalam kemiskinan berjumlah 6.8 juta tinggal bersama keluarga dengan salah seorang ahli keluarganya kurang upaya (OKU).

SMC juga mendakwa laporan juga menunjukkan betapa serius cabaran yang sedang dihadapi Perdana Menteri Baharu Bris Johnson bagi menangani segala masalah kemiskinan yang menyelubungi rakyatnya.

Johnson menjanjikan pelaburan bernilai 3.6 bilion pound untuk bandar bandar terpencil yang jaubh ketinggalan dari arus pembangunan selain menjamin penyelesaian untuk masalah perumahan dan jenayah.

Jurucakap kerajaan Boris berkata pihaknya mengalu-alukan kajian yang dilakukan SMC yang menunjukkan kadar kemiskinan turun sejak  tahun 2010.

Jurucakap juga menyatakan kesediaan kerajaan baharu bekerjasama dengan SMC untuk mencari langkah baharu mencegah kemiskinan.- MalaysiaGazette