Home Dunia AS perbaharui pengecualian sekatan program nuklear Iran

AS perbaharui pengecualian sekatan program nuklear Iran

WASHINGTON – Amerika Syarikat dijangka memperbaharui pengecualian sekatan bagi lima program nuklear Iran yang membenarkan negara-negara Rusia, China dan Eropah meneruskan kerjasama nuklear awam dengan Iran.

Pengumuman itu dijangka dibuat pada minggu ini.

Presiden Donald Trump, dalam pertemuan di Pejabat Oval minggu lalu telah memihak kepada Setiausaha Perbendaharaan, Steven Mnuchin yang menerima bantahan daripada Setiausaha Negara, Mike Pompeo dan Penasihat Keselamatan Nasional, John Bolton.

Dalam hujah Mnuchin, beliau berkata, sekiranya sekatan tidak lagi dikecualikan seperti yang dikehendaki oleh undang-undang pada 1 Ogos, Amerika Syarikat perlu menyekat firma-firma Rusia, China dan Eropah yang terlibat dalam projek-projek Iran yang diwujudkan sebagai sebahagian daripada 2015 perjanjian nuklear,” menurut laporan Washington Post yang memetik enam sumber yang tidak dinamakan.

Pompeo pada Mei lalu telah memperluaskan lima daripada tujuh pengecualian sekatan selama 90 hari.

Pengecualian ini membenarkan kerja-kerja di kilang nuklear Bushehr di Iran, kemudahan pengayaan uranium di Fordow, kompleks nuklear Arak dan Reaktor Penyelidikan Tehran.

Trump menarik balik perjanjian nuklear 2015 dengan Iran dan enam kuasa dunia pada tahun lepas, dengan alasan mahukan perjanjian yang lebih besar – tidak hanya membatasi kerja atom Iran tetapi juga menyokong sokongan proksi di Syria, Iraq, Yemen dan Lubnan dan membendunga program peluru berpandu.

Trump meningkatkan sekatan ke atas Iran pada bulan Mei dengan menghancurkan eksport minyak.

Washington Post berkata, Jabatan Perbendaharaan meminta lebih banyak masa untuk mempertimbangkan kesan sekatan ke atas syarikat Rusia, China dan Eropah dan memetik seorang pegawai kanan pentadbiran sebagai berkata matlamat untuk mengakhiri pengecualian kekal.

“Pelepasan ini boleh dibatalkan pada bila-bila masa, seperti perkembangan dengan waran Iran. Tetapi kerana kebimbangan yang sah oleh Jabatan Perbendaharaan, kami telah memutuskan untuk memanjangkannya buat masa ini, ” kata pegawai itu yang dipetik oleh media tersebut. – MalaysiaGazette