Home Dunia Britain tetap mahu tinggalkan EU pada 31 Oktober ini

Britain tetap mahu tinggalkan EU pada 31 Oktober ini

Michael Gove. foto Agensi

LONDON – Kerajaan Britain menegaskan akan meninggalkan Kesatuan Eropah (EU) pada 31 Oktober walaupun Perdana Menteri, Boris Johnson dipaksa oleh Parlimen untuk menghantar surat kepada blok itu bagi memohon kelewatan Brexit,

Kemelut Brexit telah berlegar sejak minggu lalu – sama ada kemungkinan keluar daripada EU mengikut tarikh yang ditetapkan pada 31 Oktober tetapi pada masa sama Johnson telah dipaksa untuk meminta lanjutan pada lewat hari Sabtu selepas undi yang dibuat pada Sabtu lalu tidak memihak kepada kerajaan.

Kegagalan Johnson untuk mendapatkan kata sepakat daripada Parlimen British untuk mematuhi Brexit pada akhir bulan ini menyebabkan beliau terpaksa meminta penangguhan sehingga 31 Januari ini.

Johnson telah menghantar permohonan itu seperti yang dikehendaki tetapi tidak ditandatanganinya dan satu lagi surat yang ditandatangani dengan memaklumkan beliau mahu Brexit dilaksanakan pada 31 Oktober ini.

“Kami mahu Brexit dilaksanakan pada 31 Oktober. Kami mempunyai cara dan keupayaan untuk berbuat demikian,” kata Michael Gove, Menteri yang bertanggungjawab terhadap persediaan Brexit tanpa rundingan.

Jelasnya, surat berkenaan dihantar kerana Parlimen mahukan ia dihantar tetapi Parlimen tidak boleh mengubah pemikiran Perdana Menteri, Parlimen tidak boleh mengubah polisi kerajaan.

Johnson juga telah menghantar tiga pucuk surat kepada Donald Tusk, Presiden Majlis Eropah.

Dalam satu lagi drama drama Brexit, Johnson menghantar tiga surat kepada Donald Tusk, presiden Majlis Eropah.

Pertama, nota perlindungan ringkas dari utusan EU Britain menjelaskan bahawa kerajaan hanya mematuhi undang-undang; kedua, salinan teks tidak ditandatangani yang dikenali sebagai Akta Benn, beliau terpaksa menulisnya; dan surat ketiga di mana Johnson berkata, beliau tidak mahu Brexit ditangguhkan.

“Saya telah membuat penjelasan sejak menjadi Perdana Menteri dan menjelaskan kepada Parlimen hari ini, pandangan saya dan kedudukan kerajaan, bahawa pelanjutan selanjutnya akan merosakkan kepentingan UK dan rakan EU dan hubungan antara kita,” kata Johnson. dalam surat ketiga – yang ditandatangani Boris Johnson.

Kesatuan Eropah, yang telah bergelut dengan krisis Brexit yang menggerunkan sejak rakyat Britain mengundi 52% -48% untuk meninggalkan dalam referendum 2016 tetapi menerima isyarat berbeza dari London.

Tusk berkata beliau telah menerima permintaan itu daripada Johnson dan akan mula berunding dengan pemimpin EU tentang cara untuk bertindak.

Presiden Perancis Emmanuel Macron memberitahu Johnson bahawa Paris memerlukan penjelasan segera mengenai situasi itu selepas undi pada hari Sabtu, seorang pegawai kepada Presiden Perancis memberitahu Reuters.

“Dia (Macron) memberi isyarat bahawa lanjutan Brexit bukan menjadi kepentingan semua,” kata pegawai itu. – MalaysiaGazette