Home Dunia Dewan Perwakilan sekat kuasa perang Trump ke atas Iran

Dewan Perwakilan sekat kuasa perang Trump ke atas Iran

Nancy Pelosi. foto Agensi

WASHINGTON – Dewan Perwakilan Amerika Syarikat (AS) telah meluluskan resolusi untuk menghalang Presiden Donald Trump berperang dengan Iran.

Resolusi itu dikuasai oleh Demokrat 224-194, tetapi menghadapi cabaran berdepan dengan Repulikan yang menguasai Senat.

Ia bertujuan mendapat mandat Kongres untuk sebarang konflik dengan Iran, kecuali dalam kes serangan yang akan berlaku ke atas AS.

Baik AS mahupun Iran telah mengisytiharkan untuk tindakan ketenteraan selanjutnya.

Baru-baru ini Iran telah melepaskan peluru berpandu ke atas pangkalan tentera AS di Iraq tetapi tiada kecederaan dilaporkan, selepas AS membunuh jeneral tentera tertinggi Tehran, Qassem Soleimani dalam serangan udara dron.

Langkah yang tersebut memastikan presiden “menghentikan penggunaan angkatan tentera Amerika Syarikat” ke atas Iran melainkan jika diberikan kebenaran Kongres.

Tetapi ia memberi pengecualian jika perlu untuk “pertahanan terhadap serangan bersenjata yang berlaku”.

Sekalipun langkah Dewan itu diluluskan Kongres, ia tidak akan menghadapi potensi arahan veto Trump kerana ia dikenali sebagai resolusi serentak, yang tidak memerlukan tandatangan presiden.

Cadangan itu memetik Akta Kuasa Perang 1973, yang memberi keupayaan Kongres untuk memeriksa kuasa presiden dalam konflik bersenjata.

Tetapi persoalan undang-undang masih tidak dapat diselesaikan sama ada Kongres boleh menggunakan resolusi serentak untuk mengikat presiden.

Speaker Dewanm Nancy Pelosi berkata, beliau tidak percaya Trump telah menjadikan Amerika Syarikat lebih selamat selepas serangan dron minggu lalu yang membunuh komander Soleimani. – MalaysiaGazette