Home Nasional Proses nyah kuman di Pasar Harian Selayang

Proses nyah kuman di Pasar Harian Selayang

Seekor kucing kelihatan pada hari ke-42 Perintah Kawalan Pergerakan berikutan penularan wabak Covid-19 ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Pasar Harian Selayang, Selayang, Selangor. foto FAREEZ FADZIL, 28 APRIL 2020

GOMBAK – Pasar Harian Selayang hari ini menjalani proses nyah  kuman untuk membebaskan kawasan tersebut daripada wabak Covid-19.

Alam Flora merupakan satu-satunya agensi yang terlibat melakukan proses tersebut yang bermula lebih kurang 9.40 pagi tadi.

Para petugas Alam Flora menggunakan menyembur cecair ‘Effective Microorganism’ (EM) untuk tujuan membasmi bau di pasar itu.

Pada 21 April yang lalu, Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengeluarkan notis penutupan terhadap Pasar Harian Selayang susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) keenam di Pusat Bandar Utara dan sekitar Pasar Borong KL.

Arahan tersebut selaras dengan Akta Kerajaan Tempatan 1976, Akta 342 Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988, Akta Polis 1967 dan Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Dalam Kawasan Jangkitan) 2020.- MalaysiaGazette