Home Ekonomi Pengangguran jadi kebimbangan dunia

Pengangguran jadi kebimbangan dunia

Seorang pekerja premis makanan sedang mencuci cermin untuk menutup kedai selepas Majlis Perbandaran Tawau mengeluarkan notis perubahan dan menghadkan masa operasi kedai makan serta restoran bermula 6 pagi hingga 6 petang berkuatkuasa pada 21 September bagi membendung penularan pandemik Covid-19 di Sekitar Bandar Tawau, Sabah. foto 21 SEPTEMBER 2020.

WASHINGTON – Pengangguran dilihat sebagai kebimbangan terbesar dalam tempoh 10 tahun akan datang bagi para eksekutif perniagaan di seluruh dunia, diikuti dengan keprihatinan mengenai penyebaran penyakit berjangkit, menurut tinjauan Forum Ekonomi Dunia.

Angka pengangguran telah meningkat susulan sekatan pergerakan untuk memerangi wabak koronavirus, dengan ketakutan akan bertambah buruk di negara-negara yang telah mengalami masalah pengangguran.

“Gangguan pekerjaan yang disebabkan oleh pandemik, automasi yang meningkat dan peralihan ke ekonomi hijau pada dasarnya mengubah pasaran buruh

“Ketika kami keluar dari krisis, para pemimpin memiliki kesempatan luar biasa untuk mencipta pekerjaan baharu, menyokong upah dan menayangkan kembali jaringan keselamatan sosial untuk memenuhi cabaran dalam pasaran tenaga kerja akan datang.” ,” kata Saadia Zahidi, Pengarah Urusan di Forum Ekonomi Dunia (WEF).

Tinjauan Risiko Serantau Untuk Melakukan Perniagaan, yang meninjau 12,012 pemimpin perniagaan dari 127 negara, merupakan bahagian dari laporan daya saing global WEF, yang akan diterbitkan bulan depan.

Kajian ini meninjau pandangan responden mengenai 30 risiko secara keseluruhan.

Kebimbangan mengenai penyebaran penyakit berjangkit juga ada, meningkat 28 tempat berbanding tinjauan tahun lalu.

Krisis fiskal, serangan siber dan ketidakstabilan sosial yang mendalam adalah risiko terbesar ketiga, keempat dan kelima, menurut tinjauan itu.

Tetapi risiko perubahan iklim juga meningkat, kata WEF, sementara kebimbangan mengenai serangan militan menurun.

Tinjauan ini telah dikeluarkan menjelang Sidang Kemuncak Jobs Reset pertama WEF akhir bulan ini.

Ia diterbitkan oleh WEF bersama Marsh & McLennan MMC.N, SK Group dan Zurich Insurance. – MalaysiaGazette