Home Nasional Selangor serah jet ski, basikal elektrik bantu PDRM tangani PATI

Selangor serah jet ski, basikal elektrik bantu PDRM tangani PATI

Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari pada Majlis Penyerahan PPE, Jet Ski dan Basikal Elektrik kepada Jabatan Penjara Malaysia dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor. foto AFIQ HAMBALI, 28 OKTOBER 2020

SHAH ALAM – Kerajaan Negeri Selangor hari ini menyerahkan lapan jet ski dan 17 basikal elektrik kepada Polis DiRaja Malaysia (PDRM) untuk membanteras jenayah rentas sempadan.

Menteri Besar, Datuk Seri Amirudin Shari berkata, aset-aset baharu itu dapat membantu PDRM dalam Op Benteng bagi mencegah pencerobohan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) khususnya melibatkan negara jiran.

“Mereka bukan saja memerlukan pos-pos kawalan, tetapi mereka memerlukan kenderaan yang boleh dan mampu bergerak dengan pantas di atas pasir dan kawasan-kawasan seperti belukar.

“Basikal elektrik yang kita kemukakan ini setelah dipilih, dipantau sendiri dan dikawal selia oleh pihak PDRM, yang boleh dicaj, mudah alih dan lebih ringan tetapi mempunyai kepantasan hampir setanding dengan motosikal.

“Jet ski ini pula akan gunakan PDRM untuk memantau dan melihat mana tahu ada bot-bot dari negara luar yang membawa PATI masuk ke dalam negeri Selangor dan juga Malaysia

“Lebih kurang RM1.15 juta kita sediakan untuk hal-hal tersebut,” katanya dalam sidang media di lobi pejabat Kerajaan Negeri Selangor di sini, hari ini.

Terdahulu Amirudin menyerahkan jet ski dan basikal elektrik berkenaan kepada Ketua Polis Selangor, Datuk Noor Azam Jamaludin dalam satu majlis ringkas di foyer bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (SSAAS).

Selain itu, Kerajaan Negeri Selangor turut menyerahkan sumbangan Peralatan Perlindungan Peribadi (PPE) kepada Jabatan Penjara Malaysia Negeri Selangor yang diterima oleh pengarahnya, Datuk Mohd Sakeri Dollah. – MalaysiaGazette