Home Dunia Ahli arkeologi temui struktur misteri di Istanbul

Ahli arkeologi temui struktur misteri di Istanbul

ISTANBUL – Ahli arkeologi menemui sebuah struktur misteri yang mana dibawahnya ditemukan kubur besar ketika kerja-kerja penggalian dilakukan di daerah Kadikoy, Istanbul.

“Ia unik, sesuatu yang kami tidak pernah lihat. Oleh itu, kami tidak boleh menamakannya,” kata ahli arkeologi daripada pasukan penggalian itu.

Struktur marmar itu ditemui pada kerja-kerja penggalian yang bermula pada 2018 berhampiran Stesen Kereta Api Haydarpasa, lapor akhbar, Hurriyet Daily.

Menurut para ahli arkeologi, struktur tersebut merupakan sebuah tempat suci yang digunakan untuk tujuan kagamaan pada suatu ketika dahulu tetapi ia bukannya sebuah gereja.

Lantainya ditutupi dengan blok marmar yang halus pembuatannya.

“Di bawah lantai marmar ini, kami menemui kubur besar. Tiada bentuk struktur seperti ini. Oleh itu, kami tidak boleh memberikannya nama,” kata salah seorang ahli pasukan tersebut.

Mereka yakin misteri struktur itu akan terungkai memandangkan kerja-kerja penggalian akan diteruskan.

Bagaimanapun, struktur itu bukannya satu-satunya penemuan yang bernilai ditemui oleh ahli arkeologi berkenaan.

Terdapat kira-kira 18,000 syiling purba yang bertarikh kurun ke-7 Sebelum Masihi turut ditemui di Khalkedon, nama purba Kadikoy.

‘Syiling-syiling ini melambangkan Khalkedon, bermakna Tanah Buta, merupakan zon perdagangan pada satu ketika dahulu,” tambah para pegawai itu.

Sebuah penahan ombak dan dua kawasan tadahan air turut ditemui di tapak itu.  – MalaysiaGazette