Home Seni Hidup Bekas rakan kongsi sifatkan pemikiran Tun Salleh Abas setajam pisau cukur

Bekas rakan kongsi sifatkan pemikiran Tun Salleh Abas setajam pisau cukur

KUALA LUMPUR – Bekas rakan kongsi firma guaman Tun Dr Mohamed Salleh Abas menyifatkan Allahyarham mempunyai pemikiran setajam pisau cukur.

Tunku Sofiah Jewa, pengasas dan pemegang amanah Yayasan Tun Suffian, menyamakan ‘otak prolifik” bekas Ketua Hakim Negara itu dengan ‘penghasilan prolifik’ sepohon limau kasturi berbuah lebat yang disemai oleh Mohamed Salleh di pekarangan rumahnya di Kampung Tunku, Petaling Jaya.

“Tun gemar berkebun. Pokok itu kini berusia 28 tahun, berbunga dan berbuah lebat seperti otak beliau yang prolifik serta tajam seperti pisau cukur.

“Bagaimanapun, seperti Tun, pokok yang cantik itu kekal rendang,” katanya sambil merujuk kepada saiz badan Mohamed Salleh yang kecil molek. Tumbuhan itu kini menjadi kenangan abadi yang manis antara beliau dan Allahyarham.

Mohamed Salleh meninggal dunia akibat pneumonia di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu pada 3.20 pagi tadi pada usia 91 tahun.

“Al- Fatihah. Semoga rohnya bersemadi dengan tenang dan ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman di Jannah. Amin,” katanya.

Mengimbas kenangan lalu, Tunku Sofiah berkata tokoh perundangan itu telah menjadi rakan kongsi beliau dan suaminya, Yaacob Hussain Merican, dalam penubuhan firma guaman Tetuan Salleh Abas, Yaacob & Sofiah pada 1993 di Bangunan Dato Zainal, Jalan Melaka, Kuala Lumpur sebelum berpindah ke Kelana Jaya, Petaling Jaya.

Tunku Sofiah berkata, berbekalkan pemikirannya yang tajamnya itu, Mohamed Salleh mampu mengendalikan banyak kes perundangan yang kompleks dengan mudah.

“Mohamed Salleh sudah biasa mengendalikan banyak kes sukar berkaitan pilihan raya pada peringkat awal penubuhan firma guaman itu dan pelanggan ada yang dari Sabah malah Singapura sering datang untuk mendapatkan nasihat perundangan daripada beliau.

“Beliau (Mohamed Salleh) begitu tekun dengan tugasannya dan tidak mempunyai masa untuk berlibur siang atau malam. Beliau bekerja tanpa mengenal lelah bersama dengan kami sebagai konsultan di firma guaman itu,” katanya kepada Bernama.

Tunku Sofiah, yang kini menguruskan firma guaman itu, berkata “Allahyarham (Mohamed Salleh) seorang yang amat warak dan akan ke Makkah setiap tahun untuk mengerjakan Umrah.”

“Saya menjaga beliau bak adik perempuannya dan sering menghidangkan teh kepada Allahyarham ketika hari panas,” katanya.

Mohamed Salleh diterima masuk sebagai peguam dan peguam cara Mahkamah Tinggi Malaya pada 1974 serta merupakan antara 300 ahli paling kanan Majlis Peguam Malaysia sejak beberapa tahun lepas.

Beliau adalah Ketua Hakim Negara dari tahun 1984 hingga 1988. – MalaysiaGazette