Home Dunia Sri Lanka pantau tumpahan minyak dari kapal X-Press Pear

Sri Lanka pantau tumpahan minyak dari kapal X-Press Pear

Kapal X-Press Pear yang terbakar dekat Pelabuhan Colombo. foto Agensi

COLOMBO – Pihak berkuasa Sri Lanka sedang memantau tumpahan minyak dari kapal asing yang terbakar dekat Pelabuhan Colombo sambil memberi amaran tumpahan minyak mungkin bergerak ke arah lagun Negombo di pantai barat negara ini.

Sehingga tengah hari tadi, pasukan penyelamat dari tentera laut Sri Lanka dan tentera laut India berusaha memadamkan api di atas kapal kontena X-Press Pear yang didaftarkan di bawah bendera Singapura.

Kapal ini membawa 1,486 kontena dengan 25 ton nitrik asid dan beberapa bahan kimia dan kosmetik lain dari pelabuhan Hazira, India pada 15 Mei.

Menteri Perikanan Negeri Sri Lanka Kanchana Wijesekera malam tadi memberitahu, tanda-tanda tumpahan minyak telah dijumpai di lautan berhampiran kapal yang terbakar dan Jabatan Perikanan, Lembaga Perlindungan Alam Sekitar Laut (MEPA), tentera laut, pengawal pantai dan pihak berkuasa lain berusaha membendung tumpahan minyak dan meminimumkan kerosakan pada persekitaran laut.

Wijesekera berkata, serpihan dan kargo dari kapal telah dilihat di sepanjang pantai di Negombo oleh nelayan tempatan di daerah itu dan sebuah kontena kargo juga telah ditemukan pada awal hari Rabu di kawasan yang sama.

Rakaman video terbaharu yang dikeluarkan oleh Angkatan Tentera Laut menunjukkan  kapal itu masih terbakar dan pasukan penyelamat berusaha memadamkan kebakaran tersebut.

Wijesekera berkata, atas arahan Presiden Gotabaya Rajapaksa, sekumpulan pakar sedang berusaha untuk menahan dan membersihkan tumpahan minyak dan serpihan kapal.

Tentera Udara Sri Lanka berkata, helikopter Bell 212 telah menurunkan 425 kg serbuk kimia kering pada hari tadi untuk membantu memadamkan api.

Sebanyak 25 anak kapal di atas kapal semuanya diselamatkan oleh Tentera Laut Sri Lanka semalam.

Dua anak kapal warga India antara yang cedera diselamatkan dan menerima rawatan di sebuah hospital untuk rawatan.

Anggota kru kapal itu terdiri warganegara Filipina, Cina, India, dan Rusia.

Pada hari ini, pihak berkuasa kesihatan mengesahkan salah seorang anak kapal India itu positif Covid-19. – MalaysiaGazette