Home Ekonomi Ringgit lebih kukuh dalam jangka panjang

Ringgit lebih kukuh dalam jangka panjang

loan scam money ringgit

KUALA LUMPUR – AmBank Research mengekalkan unjuran ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat kepada RM4.10 hingga RM4.15 pada tahun ini dan RM4.05 hingga RM4.10 pada tahun depan.

Firma penyelidikan ini berkata, dalam jangka masa panjang, ringgit akan mendapat keuntungan daripada kedudukan dolar AS yang lemah.

Ringgit diramal menyentuh RM4.15, yang mana ia lebih kukuh berbanding titik pertengahan julat dagangan jangka panjangnya (RM3.80 – RM4.50).

Menurutnya, mata wang tempatan itu boleh meningkat antara 0.2% –0.5% berbanding dolar AS dalam jangka masa panjang.

Dalam nota penyelidikannya, AmBank Research berkata, ketidakpastian pandemik Covid-19, ditambah dengan pengurusan, kepantasan program vaksinasi dan akhirnya pembukaan semula ekonomi, kekuatan permintaan luaran dan cabaran politik domestik akan mempengaruhi pergerakan mata wang tempatan pada masa depan.

”Kami menjangkakan prospek jangka pendek untuk ringgit lemah sebahagiannya disebabkan oleh kebimbangan mengenai kes Covid-19 dan pengurusan wabak tersebut.

“Penularan wabak ini sekarang ditakrifkan sebagai “gelombang ketiga”, langkah-langkah sekatan pergerakan dan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan beberapa negara tertentu menimbulkan cabaran yang besar bagi ekonomi dan ruang politik.

”Kesan daripada cabaran ini terhadap ekonomi dan pandangan politik dalam jangka pendek juga dilihat telah meluas kepada persekitaran sosial. Ia pasti akan membebankan ringgit dalam beberapa bulan mendatang walaupun kerajaan telah mengeluarkan RM150 bilion lagi di bawah Pakej Pemulih, menjadikan jumlah rangsangan menjadi RM530 bilion atau 37% dari Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK),” katanya.

Firma itu menambah, selain itu, ringgit perlu mengatasi kenaikan dolar AS secara berkala.

Katanya, peningkatan risiko pada dolar AS masih ada, didorong oleh berita positif dari data ekonomi yang akan mempengaruhi nada Rizab Persekutuan AS berhubung penurunan dan potensi kenaikan kadarnya.

Juga, ringgit akan dipengaruhi oleh pergerakan harga minyak mentah global iaitu Brent

”Kami mengekalkan unjuran KDNK 2021 pada 4.0% –4.5%, dengan penurunan pada 3.0%, mencerminkan pemulihan yang jauh lebih lemah daripada penguncupan 5.6% pada tahun 2020 disebabkan oleh tinjauan penggunaan dan pelaburan swasta yang lebih lemah.

Mengenai tinjauan kadar mata asas (OPR), AmBank Research mengunjurkan Bank Negara Malaysia mungkin akan mengekalkan kadar dasar tidak berubah pada 1.75%.

Meskipun begitu, ada kemungkinan kerajaan akan menaikkan had hutang dari 60% menjadi setinggi 65% untuk membiayai perbelanjaan yang lebih tinggi.

Dalam keadaan seperti itu, penurunan OPR sebanyak 25 mata asas (bps) hingga 1.5% boleh berlaku. – MalaysiaGazette