Home Nasional Siakap viral: Lain kali tanya harga dulu, jangan dapat resit terkejut

Siakap viral: Lain kali tanya harga dulu, jangan dapat resit terkejut

Hidangan ikan Siakap yang mencecah lebih RM1,000.

KUALA LUMPUR – Susulan kekecohan di media sosial mengenai hidangan siakap bernilai lebih RM1,000 di Taman Geoforest Karst Kilim, seorang pengguna Facebook mendakwa penduduk tempatan tidak makan di restoran berkenaan.

Sebagai penduduk tempatan, Firdaus Shakirin menasihatkan agar pengunjung membuat kaji selidik dahulu tempat-tempat makan menarik di pulau tersebut.

“Sebagai orang Langkawi, nasihat saya kepada pelancong yang ingin datang supaya research (kaji selidik) skit tempat-tempat makan yang recommended (disyorkan) oleh orang tempatan ataupun pelancong yang dah datang.

“Baca review (pendapat) org lain…Tempat yang diviralkan tu adalah tempat yang orang takkan makan walaupun bot singgah situ, dia tak suruh pun makan situ…tgok ikan yang dibela dalam sangkar adalah salah satu daripada pakej ‘Mangrove Tour’,” tulis beliau di Twitter.

Firdaus merujuk kepada beberapa laporan media mengenai sebuah restoran yang menjual hidangan siakap bernilai lebih RM1,000 di Taman Geoforest Karst Kilim yang tular baru-baru ini.

Tambahnya, ikan-ikan siakap yang dipamerkan di restoran berkenaan sememangnya bersais besar.

Tapi, pihak restoran akan memberitahu pelanggan mengenai harga dan berat ikan siakap berkenaan sebelum sebarang pesanan dibuat.

“Siakap situ, saiz besar-besar, dia ada tulis, dia ada cakap harga 100 gram berapa, 1 kilo berapa dan harganya tak macam harga yang kita beli di pasar pagi…sebagai customer, masa pilih ikan tu, masa timbang tu, tolonglah tanya berapa harga sekali siap masak…kedai akan bagitau harganya.

“Kalau mahal, tukar ikan atau cancel terus hidangan tu…Jangan duduk, tunjuk-tunjuk menu dan bila smpai resit, baru terkejut pastu viralkan,” kata Firdaus lagi.

Semalam, tular di media sosial gambar resit menunjukkan sekumpulan individu terpaksa membayar hampir RM1,196 bagi hidangan seekor ikan siakap dengan berat sekitar tujuh kilogram. – MalaysiaGazette