Home Ekonomi Harga minyak stabil

Harga minyak stabil

Bangunan OPEC di Vienna. foto Reuters

MELBOURNE – Harga minyak tidak berubah dalam dagangan hari ini menjelang mesyuarat OPEC dan sekutunya, yang mana pengeluar utama dijangka berpegang pada rancangannya untuk menambah bekalan pada Februari kerana kes Covid-19 yang melambung tinggi masih belum mencetuskan penutupan di negara-negara yang menggunakan bahan api terbesar.

Niaga hadapan minyak mentah Brent naik satu AS$0.01 kepada AS$78.99 setong pada 0239 GMT, manakala niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate Amerika Syarikat (AS) susut AS$0.02 kepada AS$76.06 setong.

Kedua-dua kontrak penanda aras kedua-duanya meningkat lebih daripada 1% pada hari Isnin.

Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC), Rusia dan sekutu-sekutunya (OPEC+) dijadualkan bertemu pada hari Selasa.

Jawatankuasa Pemantauan Bersama Menteri dijangka bermesyuarat pada 1200 GMT, diikuti oleh mesyuarat peringkat menteri pada 1300 GMT, kedua-duanya melalui persidangan video.

Tiga sumber OPEC+ memberitahu Reuters, kumpulan itu berkemungkinan berpegang pada rancangannya untuk meningkatkan pengeluaran sebanyak 400,000 tong sehari pada Februari seperti yang dilakukan setiap bulan sejak Ogos lalu.

Penganalisis RBC Capital Markets berkata, OPEC+ tidak mungkin mengubah haluan memandangkan prospek harga semasa, tekanan daripada pentadbiran Presiden Joe Biden untuk meningkatkan bekalan dan tiada sekatan mobiliti baharu Covid-19 yang besar.

“Walaupun kes Omicron (varian Covid-19 baharu) terus meningkat di geografi utama, ketiadaan sekatan penutupan yang meluas mungkin akan mengekalkan kebimbangan permintaan jangka pendek terkawal,” kata penganalisis RBC dalam satu nota.

Bagaimanapun, mereka berkata OPEC+ mungkin perlu mengubah taktik jika ketegangan antara Barat dan Rusia mengenai Ukraine memuncak dan menjejaskan bekalan bahan api atau rundingan nuklear Iran dengan kuasa besar mencapai kemajuan, yang akan membawa kepada penamatan sekatan minyak ke atas Iran.

“Kami fikir kedua-dua peristiwa ini boleh mengubah trajektori harga dengan cepat dan menguji mekanisme tindak balas pantas OPEC,” kata penganalisis RBC. – Reuters