Home Dunia Konvoi Kebebasan: Ottawa isytihar darurat

Konvoi Kebebasan: Ottawa isytihar darurat

Para penunjuk perasaan memegang plakad di Ottawa, Kanada. foto Reuters

OTTAWA – Datuk Bandar Ottawa telah mengisytiharkan darurat sebagai tindak balas kepada lebih seminggu bantahan pemandu lori terhadap sekatan Covid-19.

Jim Watson berkata bandar itu “benar-benar di luar kawalan”, dengan penunjuk perasaan melebihi bilangan polis.

Beliau berkata, tunjuk perasaan itu menimbulkan ancaman kepada keselamatan dan keselamatan penduduk.

Pemandu lori telah melumpuhkan Ottawa dengan barisan kenderaan dan khemah yang menghalang jalan.

“Konvoi Kebebasan” bermula sebagai gerakan menentang keperluan kerajaan supaya pemandu lori diberi vaksin Covid-19.

Bercakap kepada stesen radio Kanada CFRA, Watson berkata penunjuk perasaan semakin “tidak sensitif” dengan terus “membunyikan hon dan siren, membakar bunga api dan mengubah bandar tersebut menjadi pesta”.

“Jelas sekali, kami kalah dalam bilangan dan kami kalah dalam pertempuran ini,” katanya sambil menambah, penguasaan penunjuk perasaan itu perlu ditangani.

Datuk Bandar tidak memberikan butiran khusus tentang langkah yang mungkin dikenakannya, tetapi polis berkata, mereka akan meningkatkan penguatkuasaan, termasuk kemungkinan penahanan mereka.

Keadaan kecemasan akan memberi bandar kuasa tambahan, termasuk akses kepada peralatan yang diperlukan oleh pekerja barisan hadapan dan perkhidmatan kecemasan.

Polis berkata, mereka telah mendakwa empat orang dengan jenayah kebencian dan sedang menyiasat ancaman terhadap tokoh awam bersama-sama dengan Biro Siasatan Persekutuan Amerika Syarikat.

Satu kenyataan daripada pihak berkuasa bandar berkata, keadaan darurat “mencerminkan bahaya serius dan ancaman terhadap keselamatan dan keselamatan penduduk yang ditimbulkan oleh demonstrasi yang berterusan dan menekankan keperluan untuk sokongan daripada bidang kuasa dan peringkat kerajaan lain”.

Ramai penduduk Ottawa telah membantah demonstrasi tersebut. – Reuters (https://www.reuters.com/world/americas/protest-against-vaccine-mandates-paralyzing-canada-capital-mayor-says-2022-02-06/)