Home Nasional Gerakan gesa DAP tetapkan kemudahan tahan gempa bumi di P.Pinang

Gerakan gesa DAP tetapkan kemudahan tahan gempa bumi di P.Pinang

Tong Keong menggesa kerajaan DAP Pulau Pinang menetapkan kemudahan asas bagi tahan gempa bumi di negeri itu.

GEORGE TOWN – Parti Gerakan Pulau Pinang menggesa kerajaan DAP dan Jabatan Kerja Raya (JKR) membuat pengubahsuaian spesifikasi bangunan dan menetapkan kemudahan asas tahan gempa bumi tahap kelima dan ke atas.

Pengerusinya, Oh Tong Keong berkata, ia susulan kenyataan yang dikeluarkan Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia (JMG) berhubung peta taburan risiko gempa bumi dan Pulau Pinang diklasifikasikan sebagai kawasan yang berisiko gempa bumi tahap keempat dan kelima.

“Kenyataan yang dikeluarkan JMG harus dipandang serius oleh kerajaan negeri sebelum mengarahkan Jabatan Perancangan Bandar dan Desa dan jabatan berkaitan kedua-dua majlis perbandaran Pulau Pinang mengkaji keperluan pengubahsuaian spesifikasi bangunan baru.

“Negara kita berada di luar Lingkaran Api Pasifik, selain daripada Sabah dikenal pasti sebagai kawasan aktif gempa bumi, Kedah, Perak, Pulau Pinang, Klang negeri Selangor dan Negeri Sembilan di pantai barat semenanjung Malaysia juga turut dilanda gegaran akibat gempa bumi berlaku di negara jiran selama ini.

“Contoh terbaru gegaran akibat gempa bumi kuat berukuran 6.1 magnitud di Sumatera, Indonesia baru-baru ini turut dirasai penduduk di Pulau Pinang, Perak, Kuala Lumpur, Klang dan Negeri Sembilan,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Tambah beliau, DAP telah mentadbir negeri Pulau Pinang lebih 14 tahun termasuk menjalankan projek pembangunan di lereng bukit dan menambak laut dan mereka perlu mengambil langkah yang berpatutan sebelum berlakunya malapetaka.

“Peta taburan risiko gempa bumi yang dikeluarkan oleh Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia, gempa bumi sederhana berukuran 4 hingga 5 akan menyebabkan keretakan di dinding bangunan yang tidak mematuhi spesifikasi tahan gempa sehubungan itu, kerajaan negeri perlu mengambil serius taburan peta taburan risiko gempa bumi,” ujar beliau. – MalaysiaGazette