Home Utama Shafie, Tommy kurang pengalaman punca Filipina lebih berani

Shafie, Tommy kurang pengalaman punca Filipina lebih berani

Anifah Aman

KUALA LUMPUR – Datuk Seri Shafie Apdal dan Tan Sri Tommy Thomas didakwa tidak berpengalaman berhubung kedaulatan Sabah menjadi punca tercetusnya masalah kepada negara.

Bekas Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman mendakwa, Shafie yang kurang pengalaman dan pengetahuan telah mendorong Filipina menjadi lebih berani melakukan tuntutan terhadap Sabah sejak dua tahun lalu.

Menurutnya, selama ini Malaysia tidak pernah mengiktiraf dan tidak akan melayan sebarang tuntutan oleh mana-mana pihak di Sabah.

Ini kerana, tegasnya, Sabah diiktiraf oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan masyarakat antarabangsa sebagai sebahagian daripada Malaysia sejak pembentukan Persekutuan pada 16 September 1963.

Rakyat Sabah memilih pada 1963 untuk membentuk Malaysia dan bukannya menjadi sebahagian daripada Filipina, jelas beliau.

”Semasa saya menjadi Menteri Luar, Filipina tidak pernah berani seperti sekarang. Keberanian mereka kerana Ketua Menteri Sabah yang sementara (Shafie) dua tahun lalu melulu mengakui tuntutan itu dengan mahu berbincang dan berunding dengan Filipina yang secara automatik mengakui tuntutan tersebut sedangkan pendekatan saya yang sentiasa menjadi pendekatan yang betul ialah tidak mengiktiraf sebarang tuntutan,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Dalam kenyataan panjang lebar kepada media, Anifah menjelaskan, Sabah, yang dikenali sebagai Borneo Utara, sebelum menyertai Persekutuan Malaysia pada 1963, merupakan sebahagian daripada Kesultanan Brunei pada abad ke-15.

Pada tahun 1704, Sultan Brunei menyerahkan tanah di timur Teluk Marudu kepada Sultan Sulu, manakala pantai barat kekal di bawah pemerintahannya.

Pada 22 Januari 1878, Paduca Majasari Maulana, Sultan Jalalul Alam, Sultan Sulu memeterai perjanjian dengan Baron de Overback dan Alfred Dent dari Syarikat Borneo Utara British.

Pada tahun 1946, syarikat itu menyerahkan wilayah itu kepada British selepas ia tidak dapat membina semula negeri yang hancur selepas perang dengan Jepun.

Anifah berkata, menurut dokumen Arkib British, Perjanjian 1878 antara Sultan Sulu dan Baron de Overback menetapkan sultan menyerahkan wilayah di Borneo Utara untuk selama-lamanya.

Di bawah Perjanjian itu, waris dan pengganti sultan berhak menerima jumlah lima ribu peso Mexico setiap tahun dan terakru daripada surat ikatan tambahan 1903, jumlah tambahan 300 (peso Mexico) diberikan setiap tahun – dengan itu menjadikan bayaran tahunan kepada 5,300 ((peso Mexico).

Sultan Jamarul Alam mangkat pada tahun 1881 dan digantikan oleh puteranya Badrudi Din yang mangkat pada tahun 1884.

Apabila Kerajaan Sepanyol campur tangan dan melantik Sultan Datu Harun ar-Rashid yang tidak popular pada tahun 1886, berlaku kekacauan yang besar, akhirnya pada tahun 1894, pengganti Sultan Jamalul Kiram telah diiktiraf oleh Kerajaan Sepanyol sehingga kemangkatan baginda pada tahun 1936, baginda menikmati wang yang perlu dibayar di bawah terma akta 1878 dan 1903.

Pada November 1919, Sultan Jamalul Kiram telah membuat wasiat mengenai pelupusan hartanya di Filipina, Borneo dan Singapura dan menamakan anak saudaranya, Dayang-dayang Hadji Piandano Kiram untuk separuh hartanya dan separuh lagi untuk dibahagikan antara dua anak saudaranya yang lain, Putli Tarhata Kiram dan Putli Sakirnur-in Kiram. Sultan Jalalul Kiram mangkat pada tahun 1936 dan pembayarannya dihentikan sehingga tahun 1939 kerana baginda tidak mempunyai waris.

Kemangkatan Sultan Jamalul Kiram menimbulkan kekeliruan, jelas Anifah.

Pertama, Kerajaan Filipina tidak lagi mengiktiraf gelaran sultan atau sifat kepada pemegangnya, iaitu kepada sesiapa yang diiktiraf oleh rakyat Sulu sebagai aultan, mana-mana prerogatif yang dinikmati oleh Almarhum Sultan Jamalul Kiram. Kedua, komplikasi berkembang pada pengagihan penyerahan wang (cession money).

Akhirnya, dalam penghakiman yang dibuat oleh Hakim C.F. Macaskie, Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Borneo pada 18 Disember 1939, sembilan orang berhak mendapat wang penyerahan termasuk tiga anak saudara yang disebut dalam wasiat Sultan Jamalul Kiram.

Jelas Anifah, Kerajaan Malaysia membayar cession money setiap tahun kepada waris Kesultanan Sulu sejak 1968.

Berdasarkan Penghakiman Macaskie, terdapat sembilan waris. Pada masa ini mereka semua telah meninggal dunia dan semua wang penyerahan hak kepada sembilan waris asal diambil alih oleh pentadbir mereka.

Tambah Anifah, menjelang akhir 1990-an, terdapat usaha oleh pihak Filipina untuk menyatukan waris-waris Sulu yang berada di sekitar kawasan tuntutan tersebut.

Ia bagi memastikan gambaran bahawa mereka bersatu dan bergerak dalam platform yang sama ketika berurusan dengan Kerajaan Aquino dan berbincang dengan kerajaan Malaysia berkaitan tuntutan kepentingan milik mereka dalam menyelesaikan isu tersebut.

Namun tidak dapat dirumuskan sama ada usaha tersebut didorong oleh tarikan kewangan memandangkan tuntutan daripada penyelesaian tersebut melibatkan jumlah wang yang besar.

Kemunculan pelbagai pihak yang mendakwa sebagai Sultan Sulu adalah hasil salah maklumat dan salah tafsir terhadap tuntutan yang telah diselewengkan. Sultan ‘palsu’ percaya bahawa segala kekayaan dan tuntutan akan menjadi milik mereka. – MalaysiaGazette

Siapa luluskan surat ‘luar biasa bodoh’ Tommy kepada peguam Sulu? – Najib