Home Dunia Enam maut, berpuluh-puluh dikhuatiri hilang selepas feri karam

Enam maut, berpuluh-puluh dikhuatiri hilang selepas feri karam

Pasukan penyelamat menaikkan mayat dari feri karam di sungai Shitalaksya di Narayanganj, Bangladesh, pada 20 Mac 2022. foto Reuters

DHAKA – Pasukan penyelamat telah menemui enam mayat dari sebatang sungai di daerah Narayanganj selepas sebuah feri bertembung dengan kapal dan terbalik.

Ketua Polis Daerah Narayanganj, Jayedul Alam memberitahu Xinhua, feri bernama “MV Afsar Uddin” itu karam selepas dilanggar kapal kargo di Sungai Shitalakkhya.

”Mayat enam orang termasuk tiga wanita, dua kanak-kanak dan seorang lelaki setakat ini sudah ditemui,” katanya.

Feri yang membawa kira-kira 25 hingga 30 penumpang itu karam di dalam sungai tersebut kira-kira jam 2.15 petang waktu tempatan.

Seorang mangsa disahkan hilang.

Tetapi laporan media tempatan menyatakan berpuluh-puluh dan bimbang orang hilang dan angka kematian mungkin meningkat kerana operasi mencari dan menyelamat masih dijalankan.

Polis sudah pun merampas kapal kargo, “MV Rupshi-19”, dan menahan pemilik serta lapan anak kapal yang lain.

Kementerian Perkapalan Bangladesh telah membentuk satu jawatankuasa untuk meneliti dakwaan kecuaian kerana rakaman feri karam yang ditemui di media sosial menunjukkan para penumpang menjerit panik. – Xinhua (http://www.xinhuanet.com/english/asiapacific/20220321/f4f8e5b9021d4d43a7e29d7cdb2d4534/c.html)