Home Dunia Pekebun kecil Indonesia tuntut tarik balik larangan ekspot minyak sawit

Pekebun kecil Indonesia tuntut tarik balik larangan ekspot minyak sawit

230 / 5,000 Translation results Petani sawit Indonesia mengambil bahagian dalam protes menuntut kerajaan menamatkan larangan eksport minyak sawit, di luar pejabat Kementerian Koordinator Hal Ehwal Ekonomi, di Jakarta, Indonesia. Foto Reuters

JAKARTA – Beratus-ratus pekebun kecil Indonesia mengadakan protes di ibu negara dan di daerah lain bagi menuntut kerajaan menamatkan larangan eksport minyak sawit yang telah mengurangkan pendapatan mereka .

Pada 28 April lalu, Indonesia, pengeksport minyak sawit terkemuka dunia telah menghentikan eksport minyak sawit mentah dan beberapa produk terbitannya untuk mengawal harga minyak masak domestik yang melonjak, sekali gus menggegarkan pasaran minyak sayuran global.

Bagaimanapun, usaha kerajaan untuk menjadikan harga minyak masak lebih mampu milik telah gagal hingga mendorong para petani bertindak balas.

“Petani Malaysia gembira tetapi petani Indonesia menderita,” salah satu papan tanda yang dipegang oleh penunjuk perasaan dibacakan.

Malaysia adalah pengeluar minyak sawit kedua terbesar kini mengisi jurang pasaran yang dibuka oleh larangan eksport Indonesia.

Berarak di sebelah trak yang dipenuhi buah kelapa sawit, petani mengadakan perhimpunan di luar pejabat Kementerian Penyelarasan Hal Ehwal Ekonomi, yang menerajui dasar kerajaan.

Dalam satu kenyataan, kumpulan petani kecil APKASINDO berkata, sejak larangan eksport, harga buah sawit telah turun 70% di bawah harga lantai yang ditetapkan oleh pihak berkuasa wilayah.

Petani bebas tidak lagi dilindungi oleh harga lantai, yang ditetapkan melalui perjanjian antara kilang dan koperasi berskala besar.

APKASINDO menganggarkan sekurang-kurangnya 25% kilang sawit telah berhenti membeli buah sawit daripada pekebun bebas sejak larangan itu bermula.

Ini bermakna tangki simpanan semakin penuh di kilang, kata Albertus Wawan, seorang petani dari wilayah Kalimantan Barat.

Penunjuk perasaan juga merancang untuk berarak ke istana presiden, kata APKASINDO.

Bantahan serupa juga diadakan di 22 wilayah lain, kata kumpulan itu.

Yuslan Thamrin, seorang petani yang menghadiri perhimpunan di Jakarta berkata, pendapatan pekebun di wilayah Aceh di Sumatera semakin terjejas akibat larangan eksport itu.

“Dengan harga yang begitu rendah, petani teragak-agak untuk menuai,” katanya sambil memberitahu kilang juga tidak mengambil lebih banyak buah kerana simpanan di pelabuhan penuh. – Reuters (https://www.reuters.com/world/asia-pacific/indonesian-farmers-stage-protests-against-palm-oil-export-ban-2022-05-17/)