Home Dunia Iran ancam balas dendam kematian Sayad Khodai

Iran ancam balas dendam kematian Sayad Khodai

Sayad Khodai. Foto EPA

TEHRAN – Presiden Iran berikrar untuk membalas dendam selepas seorang kolonel dalam Pengawal Revolusi Islam (IRGC) y ditembak mati Ahad lalu.

Dua lelaki bersenjata bermotosikal melepaskan tembakan ke arah Sayad Khodai ketika dia duduk di dalam kereta di luar rumahnya, lapor media kerajaan.

Kolonel Khodai adalah anggota Pasukan Quds elit, cabang operasi luar negara.

Presiden Ebrahim Raisi menunding jari terhadap “tangan keangkuhan global” – merujuk kepada Amerika Syarikat (AS) dan sekutunya.

“Saya menyeru pegawai keselamatan untuk menyiasat secara serius jenayah itu dan saya tidak ragu-ragu untuk membalas dendam terhadap penjenayah,” katanya.

Jurucakap IRGC Ramazan Sharif berkata, pembunuhan Khodai akan mengukuhkan keazamannya untuk “mempertahankan keselamatan, kemerdekaan dan kepentingan negara dan untuk menghadapi musuh Iran”

Setakat ini tidak kumpulan atau negara yang mengaku sebagai dalang di sebalik pembunuhan berprofil tinggi di Iran sejak saintis nuklear terkemuka Mohsen Fakhrizadeh ditembak mati dalam serangan ke atas konvoinya di luar Tehran pada November 2020.

Iran menuduh Israel atas pembunuhan Mohsen namun Israel tidak mengesahkan mahupun menafikan penglibatannya, walaupun bekas ketua agensi perisikan Mossadnya pada tahun lalu berkata, Mohsen menjadi sasaran mereka “selama bertahun-tahun”.

Agensi berita negara Iran, Irna melaporkan, Khodai ditembak dengan lima peluru ketika dia keluar dari keretanya di timur Tehran pada sekitar 4 petang (11:30 GMT).

Gambar Khodai yang didedahkan menunjukkan seorang lelaki terduduk di tempat duduk pemandu. Tingkap bahagian penumpang hadapan kelihatan ditembak.

Irna tidak mendedahkan butiran peranan Khodai dalam Pasukan Quds. – BBC