Home Pendapat Menyambut era keemasan tanaman emas Malaysia

Menyambut era keemasan tanaman emas Malaysia

Gambar hiasan

BAGI industri kelapa sawit tempatan, keadaan tidak pernah kelihatan sebaik ini sejak sekian lama. Harga minyak sawit mentah (MSM) berada pada paras tertinggi sejak lima tahun ini dengan purata RM4,465 setiap tan metrik bagi suku pertama tahun ini, peningkatan 40% tahun ke tahun berbanding RM3,185 tan metrik sebelum ini.

Pencerobohan Rusia ke atas Ukraine telah mengganggu bekalan minyak biji sesawi dan bunga matahari ke Eropah dan Amerika. Akibatnya, pasaran ini sedang mencari alternatif seperti minyak sawit, yang mana Malaysia adalah pengeluar kedua terbesar selepas Indonesia.

Kedudukan utama Indonesia dalam mengeksport minyak sawit turut dicabar. Keputusannya baru-baru ini untuk mengharamkan eksport komoditi itu bagi membantu memenuhi permintaan dalam negeri telah membolehkan negara-negara seperti Malaysia meningkatkan dan memenuhi kekurangan itu.

Walaupun Indonesia telah membatalkan larangan itu, sebahagiannya disebabkan oleh pergantungan besar negara terhadap cukai eksport komoditi itu, episod itu telah menyebabkan pasaran global ragu-ragu tentang kebolehpercayaan negara dalam membekalkan minyak sayuran dalam jangka masa panjang.

Sememangnya, Malaysia telah bangkit. Sebagai contoh, India, pengimport terbesar minyak sawit dunia telah meningkatkan pembeliannya dari Malaysia. Dalam tempoh lima bulan pertama tahun pemasaran 2021/22, India membeli 1.47 juta tan minyak sawit Malaysia berbanding 982,123 tan metrik dari Indonesia, data yang dikumpulkan oleh Persatuan Pengekstrak Pelarut India (SEA). Pada bulan Mei, India mengimport sekitar 570,000 tan minyak sawit dengan 290,000 dari Malaysia dan 240,000 dari Indonesia.

Selain itu, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Zuraida Kamaruddin baru-baru ini mendedahkan kementeriannya sedang berbincang dengan Kementerian Kewangan untuk mengurangkan cukai eksport minyak sawit daripada 8.0 peratus kepada antara 4.0 dan 6.0 peratus. Ini sudah tentu akan menjadikan minyak sawit Malaysia lebih berdaya saing malah mungkin membantu negara memperoleh semula kedudukan teratas dalam pengeluaran minyak sawit global yang sebelum ini dipegangnya.

Zuraida telah melakukan banyak untuk membantu mempromosikan tanaman emas Malaysia. Baru-baru ini, beliau dilaporkan berkata kementeriannya akan menjalankan usaha agresif untuk menentang kempen fitnah global terhadap komoditi kami di bawah kempen balas “Minyak Sawit Penuh Kebaikan”.

Selama beberapa dekad, kumpulan berkepentingan telah menjejaskan minyak sawit secara sistematik melalui berita palsu dan maklumat salah dan dalam prosesĀ  membenarkan minyak sayuran alternatif seperti biji serai dan bunga matahari mendominasi, terutamanya di Amerika Syarikat dan United Kingdom. Terima kasih kepada Zuraida atas keberanian untuk menentang kumpulan lobi yang berkuasa ini!

Kekurangan minyak boleh dimakan semasa di peringkat global dan perubahan dasar Indonesia telah membolehkan Malaysia mewar-warkan kembalinya era keemasan untuk tanaman emas negara itu. Penanam tempatan dan pengeluar kelapa sawit kini tersenyum dari telinga ke telinga berikutan kejadian itu, selepas tempoh permintaan yang lembap berpanjangan berikutan pandemik Covid-19.

Tetapi industri itu tidak sepatutnya berpuas hati. Selepas perang di Ukraine berakhir, pasaran Eropah mungkin kembali mengutamakan minyak biji sesawi dan bunga matahari. Dan harga stratosfera semasa MSM tidak akan kekal selama-lamanya. Industri harus mengambil peluang ini untuk menyusun semula strategi dan menjadikan minyak sawit sebagai produk yang lebih berdaya maju dalam jangka panjang. Masalah utama penanam sekarang – kekurangan tenaga kerja – perlu ditangani segera.

Zuraida betul-betul menegaskan bahawa automasi dan pemodenan adalah cara yang perlu dilakukan. Sebagai contoh, dron boleh membantu mengesan pokok yang tidak sihat, menyembur racun perosak, memantau hasil dan menjalankan pengesanan rumpai dengan lebih cepat dan lebih tepat daripada kerja manual. Industri minyak sawit Malaysia sedang menikmati masa yang sukar sekarang. Industri harus mengambil kesempatan daripada keadaan yang menggalakkan sekarang dan menjadikan dirinya lebih mampan dalam jangka panjang.

Abdul Razak Ahmad
Shah Alam