Home Ekonomi Semua sektor alami kekurangan tenaga kerja, kerajaan diminta segera bertindak

Semua sektor alami kekurangan tenaga kerja, kerajaan diminta segera bertindak

Pekerja asing yang pulang setelah selesai melakukan kerja-kerja pembinaan ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di sekitar Kuala Lumpur. Foto MOHD ADZLAN, 19 FEBRUARI 2021.

KUALA LUMPUR – Kerajaan diminta segera bertindak pantas bagi menangani kekurangan akut tenaga kerja berpengalaman yang merentasi semua sektor ekonomi.

Presiden Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF), Datuk Dr Syed Hussain Syed Husman berkata, pihaknya amat prihatin dengan kekurangan buruh dan kesannya kesannya kepada semua industri.

“Syarikat-syarikat kehilangan berbilion-bilion ringgit kerana kelewatan dan sebagai perniagaan kita tidak dapat memahami sebab keadaan ini.

”Nampaknya terdapat begitu banyak halangan dalaman yang tidak boleh ditanggung oleh perniagaan. Kami berharap kerajaan akan menyelesaikan semua isu tanpa kelewatan lagi,” katanya yang menyokong kebimbangan yang dikemukakan oleh Persekutuan Pengilang-Pengilang Malaysia, baru-baru ini.

Tegas Syed Hussain, majikan memerlukan penyelesaian segera.

Malah, MEF telah banyak kali berlaku sebelum ini mencadangkan langkah jangka pendek dilaksanakan melalui penggunaan pemegang kad UNHCR, memudahkan prosedur rekalibrasi pendatang tanpa izin dan lain-lain sumber tenaga kerja yang ada untuk menangani isu-isu ini.

Namun, tiada jawapan yang diterima, tambahnya.

Menurut beliau, Malaysia mendapat manfaat yang besar daripada harga komoditi semasa yang tinggi dan peningkatan permintaan yang semakin meningkat untuk barangan perkilangan, apatah lagi dengan pemulihan sektor perkhidmatan seperti pelancongan dan pelancongan.

”Tetapi MEF amat bimbang bahawa industri kita mungkin tidak dapat memanfaatkan sepenuhnya atas permintaan tinggi semasa untuk komoditi, barangan perkilangan dan perkhidmatan akibat persekitaran perniagaan yang sukar akibat kekurangan
pekerja terutamanya pekerja asing. Sedangkan peluang seperti ini tidak berlaku selalu,” ujarnya.

Oleh itu, MEF berharap kekurangan tenaga kerja terutamanya pengambilan pekerja asing baharu mesti ditangani segera oleh kerajaan. – MalaysiaGazette