Home Ekonomi Harga minyak susut, pasaran bimbang ketidaktentuan ekonomi global

Harga minyak susut, pasaran bimbang ketidaktentuan ekonomi global

Gambar hiasan

NEW YORK – Harga minyak turun sedikit pada hari Jumaat berikutan kebimbangan mengenai pertumbuhan ekonomi global dan ketidaktentuan yang membebani pasaran berikutan kenaikan kadar faedah di seluruh dunia minggu ini.

Niaga hadapan minyak mentah Brent turun AS$0.83 atau 0.8%, kepada AS$118.98 setong, manakala niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) AS jatuh kepada $116.79 setong, turun AS$0.80 atau 0.7%.

Jika kerugian berterusan sepanjang hari, niaga hadapan minyak mentah Brent akan mencatatkan penurunan mingguan pertama dalam tempoh lima minggu, manakala niaga hadapan minyak mentah Amerika Syarikat akan menyaksikan penurunan pertama mereka dalam lapan minggu.

Bank pusat di seluruh Eropah menaikkan kadar faedah pada hari Khamis, beberapa dengan jumlah yang mengejutkan pasaran, dan membayangkan kos pinjaman yang lebih tinggi untuk mengatasi inflasi yang melambung tinggi yang menghakis simpanan dan memerah keuntungan korporat.

Bank pusat Argentina menaikkan kadar faedah penanda arasnya paling banyak dalam tempoh tiga tahun semalam, ketika negara Amerika Selatan itu menangani inflasi yang melebihi 60%.

Langkah itu berlaku berikutan kenaikan kadar 75 mata asas minggu ini oleh Rizab Persekutuan Amerika Syarikat yang tertinggi sejak 1994. – Reuters