Home Dunia Rusia bedil Kyiv

Rusia bedil Kyiv

Pasukan penyelamat memindahkan mangsa dari bangunan kediaman yang rosak akibat serangan peluru berpandu Rusia, ketika serangan Rusia ke atas Ukraine berterusan, di Kyiv, Ukraine. Foto Reuters

KYIV – Rusia membedil ibu negara Ukraine, Kyiv pada Ahad, sehari selepas bandar utama timur jatuh ke tangan tentera pro-Rusia dalam kemunduran besar tentera Ukraine.

Kemaraan Rusia di Kyiv berlaku ketika pemimpin dunia berkumpul di Eropah untuk membincangkan sekatan lanjut terhadap Moscow .

Ketika konflik tanah terbesar di Eropah sejak Perang Dunia Kedua memasuki bulan kelima, pakatan Barat yang menyokong Kyiv mula menunjukkan tanda-tanda ketegangan dan keletihan.

Indonesia pada Ahad menggesa kedua-dua pihak merundingkan perdamaian bagi memastikan bekalan makanan global.

Britain pada Sabtu berkata, ia percaya Ukraine boleh menang, tetapi bimbang ia mungkin ditekan dalam perjanjian damai yang “buruk”.

Artileri Rusia membedil daerah Shevchenkivskiy tengah Kyiv pada pagi Ahad, memusnahkan sebahagian bangunan pangsapuri sembilan tingkat dan menyebabkan kebakaran, kata datuk bandar bandar itu Vitali Klitschko dalam Telegram.

“Ada orang di bawah runtuhan,” kata Klitschko sambil menambah bahawa beberapa orang telah dimasukkan ke hospital.

Katanya, kehidupan telah kembali normal di Kyiv selepas tentangan sengit menghalang kemaraan Rusia pada fasa awal perang, walaupun siren serangan udara kerap berbunyi di seluruh bandar.

Rusia menafikan menyasarkan orang awam, tetapi Ukraine dan Barat menuduh tentera Moscow melakukan jenayah perang dalam konflik yang telah membunuh beribu-ribu, menghantar berjuta-juta melarikan diri dari Ukraine dan memusnahkan bandar.

Bandar utama medan perang timur Sievierodonetsk jatuh ke tangan tentera pro-Rusia pada hari Sabtu selepas tentera Ukraine berundur selepas menyatakan tiada lagi apa-apa untuk dipertahankan di bandar yang musnah selepas pertempuran sengit selama berbulan-bulan.

Kejatuhan Sievierodonetsk adalah kekalahan besar bagi Kyiv kerana ia berusaha untuk mengawal wilayah timur Donbas, yang menjadi objektif ketenteraan utama untuk Kremlin.

Moscow berkata, wilayah Luhansk dan Donetsk di Donbas, tempat ia menyokong pemberontakan sejak 2014, adalah negara merdeka.

Ia menuntut Ukraine menyerahkan seluruh wilayah kedua-dua wilayah kepada pentadbiran pemisah.

Kejatuhan Sievierodonetsk yang pernah menjadi kediaman kepada lebih 100,000 orang tetapi kini menjadi tanah terbiar.

Agensi berita Interfax Rusia memetik wakil pejuang pemisah pro-Rusia sebagai berkata, tentera Rusia dan pro-Rusia juga telah memasuki Lysychansk di seberang sungai.

Kedua-dua bandar itu adalah bandar utama terakhir yang dikuasai oleh tentera Ukraine di timur.

Zelenskiy berikrar dalam ucapan video pada hari Sabtu bahawa Ukraine akan merampas semula bandar-bandar yang hilang, termasuk Sievierodonetsk. – BBC