Home Politik RUU Antiberita Tidak Benar untuk sekat pembangkang kritik kerajaan

RUU Antiberita Tidak Benar untuk sekat pembangkang kritik kerajaan

Tun Dr Mahathir Mohamad
Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr. Mahathir Mohamad diiringi Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail (kanan) dan Ahli Parlimen Bukit Katil, Shamsul Iskandar Md. Akin (kiri) ketika hadir bagi mendengar taklimat Rang Undang-Undang AntiBerita Tidak Benar 2018 di Banggunan Parlimen Malaysia, Kuala Lumpur. foto SAFWAN MANSOR, 27 MAC 2018

KUALA LUMPUR – Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Tun Dr. Mahathir berkata pelaksanaan Rang Undang-undang (RUU) Antiberita Tidak Benar yang dibentangkan di Dewan Rakyat adalah untuk menyekat pembangkang.

Mahathir yang hadir pada sesi taklimat RUU itu jelas tidak puas hati dengan pelaksanaan undang-undang baharu tersebut.

“Tujuan undang-undang ini adalah untuk menyekat parti lawan (PH) daripada membuat apa-apa kritik terhadap kerajaan,” katanya kepada media.

Bekas Perdana Menteri itu mengambil masa kira-kira 20 minit bagi mendengar taklimat daripada pihak kerajaan mengenai pembentangan RUU Antiberita Tidak Benar di bangunan Parlimen hari ini.

Dalam nada sinis, Dr. Mahathir berkata, pelaksanaan undang-undang ini hanyalah bertujuan politik semata-mata.

“Kita ada banyak undang-undang untuk menjaga negara yang hampir sama dengan undang-undang ini. Tapi apa yang membuatkan undang-undang ini boleh tangani masalah dan menjadikan undang-undang ini perlu.

“Banyak udang-undang lain, fitnah sudah merangkumi berita palsu ini, kenapa kerajaan perlu undang-undang ini dilaksanakan,” katanya.

RUU Antiberita Tidak Benar dibentangkan oleh kerajaan semalam buat kali pertama dengan mencadangkan peruntukan denda maksimum RM500,000 atau penjara sehingga 10 tahun atau kedua-duanya sekali.

Ia dibentangkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said. -MalaysiaGazette.