Home Nasional Henti jual ubat tekanan darah Lostad HCT 50

Henti jual ubat tekanan darah Lostad HCT 50

KUALA LUMPUR – Kementerian Kesihatan mengarahkan ubat tekanan darah tinggi jenama Lostad HCT 50 (12.5mg film-coated tablets) dihentikan jualannya kerana mengandungi bahan aktif losartan dan kewujudan ‘impurity N-nitrosodiethylamine’ (NDEA).

Kementerian itu dalam satu kenyataan berkata ubat berkenaan berkemungkinan boleh menyebabkan kanser kepada pengguna dalam jangka masa panjang.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, penjualan dan pembekalan produk terbabit diarah dihentikan sehingga pihak syarikat dapat mengesahkan ia tidak mengandungi NDEA.

“Arahan ini dikeluarkan ekoran notis memanggil balik ke atas produk yang mengandungi bahan aktif valsartan dan losartan oleh Agensi Pentadbiran Makanan dan Ubat-Ubatan Amerika Syarikat (USFDA).

“Terdapat tiga produk berdaftar di Malaysia dengan sumber bahan aktif losartan daripada Zhejiang Huahai Pharmaceuticals Co Ltd namun, hanya satu produk yang berada di pasaran iaitu Lostad yang sudah dihentikan penjualannya.

“Pesakit yang menggunakan ubat ini diminta untuk tidak menghentikan pengambilan secara mendadak dan mendapatkan nasihat profesional kesihatan,” katanya.

Mengulas lanjut, kemneterian berkata produk valsartan yang dipanggil balik USFDA adalah dikilangkan oleh Mylan Pharmaceuticals Inc dan Mylan Laboratories Limited, dengan sumber bahan aktif daripada Mylan Laboratories Limited, India.

“Bagaimanapun, produk terbabit tidak berdaftar dan tiada di pasaran sini dan semakan lanjut mendapati, terdapat dua produk berdaftar di Malaysia adalah daripada sumber bahan aktif Mylan Laboratories Limited, India namun tidak dipasarkan di sini.

“Produk losartan yang dipanggil balik adalah keluaran Sandoz Inc iaitu tabet Losartan Potassium Hydrochlorothiazide (USP 100 mg/25 mg) kelompok JB8912.

“Produk ini dikilangkan oleh Lek Pharmaceuticals dd, Ljubljana, Slovenia dengan sumber bahan aktifnya daripada syarikat yang sama (Zhejiang Huahai) dan kita dapati produk ini tidak berdaftar dan tiada di pasaran Malaysia,” katanya. – MalaysiaGazette