Home Dunia Kontar dapat suaka Kanada

Kontar dapat suaka Kanada

Hassan al-Kontar. foto BBC

VANCOUVER – Lelaki Syria yang menghabiskan selama tujuh bulan di Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA), Malaysia telah diberi suaka di Kanada.

Hassan al-Kontar telah mendapat perhatian dunia selepas menularkan video-video ketika berada di KLIA.

Kontar, 37, telah menghabiskan dua bulan terakhir di sebuah pusat tahanan Malaysia dan penaja Kanada cuba mempercepatkan kesnya.

Dia dijadualkan mendarat di Vancouver, Kanada pada petang Isnin petang waktu tempatan.

Dua organisasi, Persatuan Muslim British Columbia dan Persatuan Penyayang Kanada, menaja beliau untuk datang ke Kanada sebagai pelarian.

Laurie Cooper, sukarelawan dengan Canada Caring Society, memberitahu BBC bahawa Kontar akan tiba di Kanada.

“Rasa lega, masih agak sukar dipercaya sehingga saya dapat menyambutnya di lapangan terbang itu baru nyata. Perjalanan panjang, sangat panjang dengan banyak cabaran,” katanya.

Peguamnya juga mengesahkan kepada BBC bahawa Kontar telah diluluskan untuk mendapat penempatan semula ke Kanada dan sedang dalam perjalanan.

Kontar telah bekerja dengan firma insurans di Emiriah Arab Bersatu (UAE) ketika perang meletus di Syria pada tahun 2011.

Dia tidak dapat memperbaharui pasportnya kerana belum menyelesaikan perkhidmatan ketenteraan di Syria dan dia tidak mahu kembali kerana takut ditangkap atau terpaksa menyertai tentera.

Oleh itu, dia kekal secara haram di UAE hingga ditangkap pada tahun 2016.

Pada tahun 2017 beliau berjaya mendapatkan pasport baharu, tetapi akhirnya dihantar pulang ke Malaysia.

Ia adalah salah satu daripada beberapa negara di dunia yang memberikan kemasukan visa Syria pada saat ketibaan. Dia diberikan visa pelancong tiga bulan.

Apabila tamat tempoh dia cuba pergi ke Turki tetapi tidak dibenarkan menaiki pesawat. Dia pergi ke Kemboja tetapi dihantar pulang.

Kontar menghabiskan berbulan-bulan dalam keadaan hampa, tinggal di kawasan ketibaan lapangan terbang dan hidup daripada makanan yang disumbangkan oleh kakitangan syarikat penerbangan.

Kontar, dari Suweida, selatan Damsyik, telah memohon suaka di Ecuador dan Kemboja, tetapi tidak berjaya. – MalaysiaGazette