Home Ekonomi AirAsia, AirAsia X cabar Mavcom

AirAsia, AirAsia X cabar Mavcom

Gambar arkib

KUALA LUMPUR – AirAsia Berhad (AirAsia) dan AirAsia X Berhad (AirAsia X) hari ini memfailkan permohonan Kajian Kehakiman mencabar Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) kerana menolak untuk memutuskan pertikaian di antara Malaysia Airports (Sepang) Sdn Bhd (MASSB), AirAsia dan AirAsia X berhubung dengan Caj Perkhidmatan Penumpang (PSC) dan tahap perkhidmatan yang rendah di klia2;

Syarikat pengendali lapangan terbang memfailkan beberapa tindakan mahkamah – termasuk fitnah terhadap eksekutif tertinggi kumpulan AirAsia untuk membuat kenyataan akhbar terhadapnya – menuntut bahawa syarikat penerbangan, yang enggan mengutip kenaikan caj dari penumpang, membayar jumlah yang tidak digunapakai kepada mereka.

AirAsia dan AirAsia X dalam kenyataannya berkata, ia telah mengekalkan kenyataan bahawa kenaikan PSC sewenang-wenangnya membebankan orang awam dan tahap perkhidmatan di klia2 adalah lebih rendah daripada KLIA, sedangkan penumpang membayar caj yang sama.

Syarikat penerbangan itu berpendapat, kebanyakan negara yang mana perjalanan kos rendah telah berkembang pesat, mengakibatkan kesan pengganda melalui perbelanjaan pelancongan ke negara-negara ini, caj bagi lapangan terbang murah jauh lebih rendah daripada lapangan terbang yang memenuhi keperluan syarikat penerbangan penuh.

Sehubungan itu, AirAsia dan AirAsia X kedua-dua mempertikaikan tuntutan Malaysia Airports dan telah memohon untuk membatalkan tindakan itu kerana didakwa melanggar seksyen 74 hingga 78 Akta Suruhanjaya Penerbangan Malaysia 2015 (Akta MAVCOM);

Menurutnya, kedua-dua syarikat penerbangan itu juga telah membuat tuntutan sebanyak RM480 juta terhadap MASSB atas kerosakan yang ditimbulkan akibat daripada tahap perkhidmatan yang rendah di klia2.

Kata AirAsia lagi, ia telah cuba untuk melibatkan MASSB dan MAVCOM untuk menyelesaikan pertikaian melalui struktur pertikaian berkanun yang disediakan oleh Akta MAVCOM.

Bagaimanapun, MAVCOM telah melalui dua surat bertarikh 28.2.2019 dan 18.3.2019 enggan memutuskan pertikaian atas dasar bahawa ‘tafsiran dan kebolehgunaan seksyen 74 dan 75 Akta Suruhanjaya Penerbangan Malaysia 2015 [Akta 711] sedang dilupuskan oleh mahkamah.

AirAsia dan AirAsia X mengekalkan bahawa di bawah Akta MAVCOM, suruhanjaya tersebut mempunyai kewajipan statutori untuk memulakan untuk memutuskan pertikaian itu apabila pengantaraan antara pihak-pihak telah gagal, atau dianggap telah gagal.

Oleh itu, penolakan untuk memutuskan pertikaian itu bertentangan dengan seksyen 74 hingga 78 Akta MAVCOM, kata AirAsia dan AirAsia X.

Sehubungan ini, AirAsia dan AirAsia X juga meminta mandamus untuk memaksa Mavcom untuk membuat keputusan mengenai pertikaian antara AirAsia, AirAsia X dan MASSB mengikut kewajipan statutori di bawah Akta MAVCOM.

Mandamus adalah satu perintah yang dikeluarkan oleh mahkamah bagi memaksa agensi awam atau badan badan kerajaan untuk melakukan suatu perbuatan atau tindakan yang dikehendaki oleh undang undang, yang mana agensi atau badan itu telah gagal atau cuai atau abai melakukannya. – MalaysiaGazette