Home Dunia Korea Utara dalam mood perang dengan AS

Korea Utara dalam mood perang dengan AS

Perarakan tentera Pyongyang. foto Agensi

GENEVA – Korea Utara memberi amaran bersedia terhadap tindakan yang dicetuskan oleh tentera Amerika Syarikat dan negara itu akan n menggunakan peluru berpandu dan nuklear yang seumpama dengannya.

Kenyataan itu dikeluarkan oleh Timbalan Duta Korea Utara ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Kim In Ryong, selepas Mike Pence memberi amaran kepada Pyongyang agar tidak menguji penyelesaian daripada Amerika Syarikat.

“Jika Amerika Syarikat berani memilih untuk tindakan ketenteraan, Korea Utara juga bersedia untuk bertindak balas kepada mana-mana mood perang seperti yang dikehendaki oleh Amerika.

“Kami akan mengambil penentangan yang paling sukar terhadap provokasi,” Kim pada sidang akhbar di ibu pejabat PBB di New York.

Korea Utara telah mengambil langkah pertahankan diri dalam maklum balas terhadap ancaman tindakan ketenteraan Amerika Syarikat.

Ia mencerminkan kesungguhan Pyongyang untuk “pembinaan senjata nuklear dan ICBM ,” kata Kim, merujuk kepada peluru berpandu balistik antara benua.

Dalam sidang akhbar di Korea Selatan, Pence berkata, era strategi bersabar sudah berakhir selepas Korea Utara melancarkan peluru berpandu dan kebimbangan semakin meningkat persediaan untuk ujian nuklear keenam.

Pyongyang sedang berusaha untuk membangunkan peluru berpandu jarak jauh yang mampu membedil Amerika Syarikat dengan kepala peledak nuklear.

Setakat ini Korea Utara telah melancarkan lima ujian nuklear termasuk dua pada tahun lalu.

Kim juga mengesahkan Korea Utara sedang bersedia untuk menjalankan ujian nuklear yang baharu dan menyatakan rancangan itu akan berlaku.

“Setakat ujian nuklear itu, ia telah diumumkan kepada orang ramai. Ia adalah sesuatu yang ibu pejabat (Korea Utara) diputuskan. Pada satu masa dan di tempat yang mana ibu pejabat kami anggap perlu, ia akan berlaku,” katanya. – MalaysiaGazette