Home Utama AS heret Malaysia, ASEAN dalam perang perdagangan, sekatan Iran

AS heret Malaysia, ASEAN dalam perang perdagangan, sekatan Iran

Dr Mahathir Mohamad dalam satu program Sidang Kemuncak ASEAN di Bangkok, Thailand, foto Agensi

BANGKOK – Ketegangan perdagangan yang berlarutan antara Amerika Syarikat (AS) dan China serta sekatan ke atas Iran menimbulkan masalah kepada kebanyakan ekonomi yang baru muncul, termasuk Malaysia, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Perdana Menteri berkata, tindakan kerajaan AS di bawah kepimpinan Presiden Donald Trump, mewujudkan gelombang untuk semua rakan niaga China dan Iran.

“Pada dasarnya ia tidak dimulakan oleh China. Dan China sendiri mahu menghentikan perang perdagangan ini.

“Tetapi ia adalah pendirian AS yang menyebabkan perkara ini terus berlarutan dan menjadi lebih buruk dan lebih teruk lagi,” katanya kepada media Malaysia selepas menyertai Sidang Kemuncak Asean-Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ke-10 di sini.

Dr Mahathir menyatakan pandangannya mengenai perang perdagangan AS-China semasa dialog pada Sidang Kemuncak Perniagaan dan Pelaburan Asean semalam, menjelang Sidang Kemuncak Asean ke-35 yang secara rasmi dimulakan hari ini.

Pada hari ini, beliau menghuraikan kenyataannya dengan mengatakan kebimbangan beliau juga dikongsi oleh pemimpin-pemimpin lain di rantau serantau Asia Tenggara.

“Mereka semua berpendapat perkara ini mengganggu pertumbuhan dan perdagangan. Mereka mahu dunia aman, di mana mereka boleh berdagang dengan negara lain, “katanya.

Beliau menambah, buat masa ini, pertikaian perdagangan itu belum menampakkan ia akan berakhir.

“Ia mungkin berakhir jika Presiden Trump tidak dipilih semula. Sekiranya dia dipilih semula, peperangan perdagangan berlarutan lima tahun lagi, “katanya.

Dr Mahathir tidak percaya tindakan AS itu mencerminkan sentimen umum komuniti perniagaan negara itu tetapi hanya semata-mata keputusan satu orang – iaitu Trump.

“Saya berharap ini dapat diselesaikan dengan cara secara langsung,” ujarnya.

Dalam pada itu, Dr Mahathir ketika bercakap kepada wartawan berkata, beliau telah mengulangi ketidakpuasannya dengan permohonan kuasa veto oleh lima anggota tetap PBB semasa sidang kemuncak itu.

Beliau sekali lagi mengambil kesempatan untuk menyatakan ketidakpuasannya dengan dua standard yang diamalkan dan “bagaimana, walaupun mereka menubuhkan PBB untuk menghapuskan peperangan tetapi mereka juga yang menjadi punca kebanyakannya”.

Beliau berkata, satu perkara yang tidak beliau sebutkan adalah mengenai sekatan ekonomi, yang dirasai oleh Malaysia melalui hubungannya dengan Iran.

“Satu perkara yang tidak disebutkan adalah mengenai sekatan. Apabila anda memohon sekatan, itu bertentangan dengan undang-undang.

“Tidak ada peruntukan dalam PBB bahawa negara yang tidak berpuas hati dengan negara lain boleh memohon sekatan kepada negara itu dan juga negara lain yang berdagang dengan negara itu. Jadi sekatan itu tidak berlaku untuk satu negara sahaja.

“Kita, Malaysia kini disekat dan tidak boleh berdagang dengan rakan dagangan yang sangat besar iaitu Iran,” katanya, sambil menambah bahawa negara-negara lain menghadapi masalah yang sama.

Tambah Dr Mahathir: “Mereka banyak berbincang tentang perdagangan dan hubungan berasaskan peraturan, tetapi orang-orang yang bercakap tentang ini atau mencipta idea-idea ini adalah orang yang sama yang tidak mematuhi prinsip mereka sendiri”.

Bagaimanapun, beliau tidak menyebut negara yang mengenakan sekatan itu.

AS mengenakan sekatan terhadap Iran pada November lalu ke atas program senjata nuklear dengan membekukan aset Tehran bernilai AS $12 bilion dan sekatan dengan rakan perdagangannya. – MalaysiaGazette