Home Ekonomi Shell labur dalam Fasa 2 Malikai

Shell labur dalam Fasa 2 Malikai

KUALA LUMPUR – Sabah Shell Petroleum Company Ltd, pengendali Platform Tension-Leg Malikai (TLP) yang terletak di luar pesisir Sabah, melabur dalam fasa kedua pembangunan air dalam Malikai.

Projek ini, yang melibatkan penggerudian dua telaga bagi penghasilan minyak tambahan dan empat telaga air untuk meningkatkan jumlah minyak, adalah sebahagian daripada pelaburan berterusan Shell dalam potensi perairan dalam.

Pelaburan ini dijangka menyumbang kepada pengeluaran Malikai pada suku kedua tahun depan.

Projek ini menggunakan teknologi tunggal riser kombo, kaedah  sama yang digunakan untuk kali pertama semasa Fasa 1 Malikai.

Sejak mula beroperasi pada tahun 2016, projek TLP Malikai membolehkan Shell memainkan peranan aktif dalam membantu pembangunan sumber air dalam Sabah dan Malaysia dan industri perkhidmatan berkaitan, kata Simon Durkin, Naib Presiden, Huluan Malaysia.

“Projek seperti ini menunjukkan keupayaan kami untuk memanfaatkan infrastruktur sedia ada meningkatkan nilai,” katanya.

Projek Malikai TLP adalah usaha sama antara Shell (35%, pengendali), ConocoPhillips Sabah Ltd (35%) dan Petronas Carigali Sdn Bhd (30%).

Shell mempunyai portfolio air dalam dengan pembangunan yang menarik dan kawasan penerokaan yang kukut di Teluk Amerika Syarikat, Teluk Mexico, Brazil, Nigeria dan Malaysia, serta di lembangan pantai seperti Mexico, Mauritania dan Laut Hitam barat. – MalaysiaGazette