Home Dunia Pembunuhan Soleimani amaran kepada musuh-musuh AS

Pembunuhan Soleimani amaran kepada musuh-musuh AS

Mike Pompeo. foto Agensi

WASHINGTON – Pembunuhan ke atas Qassem Soleimani adalah sebahagian daripada strategi yang lebih luas untuk menghalang sebarang percubaan oleh musuh-musuh Amerika Syarikat (AS), termasuk China dan Rusia.

Soleimani menjadi sasaran kerana beliau dipercayai merancang serangan ke atas AS.

Tetapi dalam ucapannya di Institut Hoover Stanford, Pompeo tidak menyebut mengenai ancaman serangan oleh Soleimani.

Pompeo sekadar menjawab kepada soalan yang beliau telah berulang kali menegaskan sebelum ini bahawa dakwaan itu merupakan alasan untuk menyerang Soleimani dalam serangan dron pada 3 Januari lalu.

Soleimani adalah individu kedua paling berkuasa di Iran.

Dalam ucapanya bertajuk Pemulihan Ketahanan: Contoh Iran, Pompeo memberi tumpuan kepada strategi pentadbiran dengan menubuhkan “pencegahan sebenar” terhadap Iran berikutan dasar Republican dan Demokratik yang menggalakkan “aktiviti jahat” Tehran.

Beberapa penggubal undang-undang Demokratik dan Republik telah mencabar pentadbiran Presiden Donald Trump atas rasional pertahanan diri yang disokong oleh perisikan yang tidak didedahkan terhadap serangan yang dilakukan ke atas Soleimani.

Trump mendakwa empat kedutaan Amerika Syarikat menjadi sasaran serangan.

Namun, Ahad lalu, Setiausaha Pertahanan, Mark Esper berkata, tiada risikan yang menyatakan tentang potensi serangan ke atas empat kedutaan milik negara Amerika Syarikat.

Berikutan kenyataan itu, Trump berkata, adalah “ia tidak penting” sama ada Soleimani telah menimbulkan ancaman yang pasti

Pompeo berkata, terdapat “strategi yang lebih besar” di sebalik pembunuhan Soleimani.

“Presiden Trump dan kami di dalam pasukan keselamatan sedang membina semula pencegahan – pencegahan sebenar – terhadap Republik Iran.

“Lawan anda mesti memahami bahawa anda bukan sahaja mempunyai keupayaan untuk mengenakan kos tetapi sebenarnya bersedia berbuat demikian,” kata Pompeo, sambil menambah Perjanjian Nuklear 2015 yang ditarik semula oleh pada tahun 2018 telah memaksa Tehran.

“Amerika kini menikmati kekuatan terbesar Iran,” katanya, menunjuk kepada kerosakan yang dilakukan terhadap ekonomi Iran akibat oleh sekatan Amerika Syarikat selepas Trump menarik semula perjanjian nuklear.

Menurut beliau lagi: “Kepentingan pencegahan tidak terhad kepada Iran.

Dalam semua kes, kita mesti menghalang musuh untuk mempertahankan kebebasan. Itulah keseluruhan tugas Presiden Trump untuk menjadikan tentera kita sebagai yang paling kuat”. – MalaysiaGazette