Home Ekonomi AirAsia pertahan anugerah syarikat penerbangan terkemuka Asia selama 8 tahun

AirAsia pertahan anugerah syarikat penerbangan terkemuka Asia selama 8 tahun

Gambar Hiasan.

KUALA LUMPUR – AirAsia dinobatkan sebagai Syarikat Penerbangan Tambang Rendah Terkemuka Asia untuk tahun kelapan berturut-turut di World Travel Awards (WTA).

Syarikat penerbangan tambang rendah ini mengungguli kategori utama bagi anugerah Syarikat Penerbangan Tambang Rendah setelah menerima undian tertinggi daripada pemain industri profesional di rantau ini.

AirAsia mengatasi syarikat penerbangan lain seperti Scoot, Nok Air, VietJet Air, Jetstar dan Firefly untuk anugerah Syarikat Penerbangan Tambang Rendah Terkemuka Asia 2020 dan Kru Kabin Syarikat Penerbangan Tambang Rendah Terkemuka Asia 2020.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes berkata, penghargaan ini mempunyai nilai sentimental kerana industri kami kini berada dalam situasi yang amat mencabar.

”Terima kasih kami ucapkan kepada setiap seorang daripada 600 juta tetamu kami atas sokongan dan kepercayaan berterusan mereka sejak hari pertama sehingga kini, di mana kami sedang melalui tempoh yang paling sukar dalam sejarah AirAsia.

”Apa yang paling penting, anugerah ini ditujukan khas buat AirAsia Allstars (kakitangan kami), termasuklah mereka yang terpaksa meninggalkan kami baru-baru ini. Ribuan terima kasih kepada semua Allstars di atas komitmen, ketekunan dan dedikasi anda sepanjang tahun yang amat mencabar ini,” katanya.

Sementara itu, Ketua Kru Kabin Kumpulan AirAsia, Suhaila Hassan mengakui pandemik ini telah memberi impak yang sangat besar kepada semua dan menjadikan keadaan lebih sukar.

”Walau bagaimanapun, saya yakin kru kami dapat mengatasi cabaran ini dan tidak patah semangat untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik dan menyesuaikan diri dengan peraturan dan undang-undang yang sentiasa berubah dalam situasi semasa,” ujarnya.

Pengasas World Travel Awards, Graham E Cooke berkata, AirAsia terus menerajui sektor penerbangan tambang rendah di Asia dan seterusnya walaupun industri penerbangan pada tahun ini menghadapi cabaran yang besar.

”Mereka berusaha untuk terus meningkatkan mutu perkhidmatan dan saya berbesar hati kerana mereka telah dipilih oleh pemain industri dan orang awam sebagai Syarikat Penerbangan Tambang Rendah Terkemuka Asia 2020 dan Kru Kabin Syarikat Penerbangan Tambang Rendah Terkemuka Asia 2020,” kata beliau.

Ditubuhkan pada tahun 1993, World Travel Awards salah satu program anugerah paling berprestij di dalam industri pelancongan global yang mengiktiraf dan meraikan kecemerlangan di seluruh sektor utama industri perjalanan, pelancongan dan hospitaliti. Selain itu, jenama World Travel Awards juga diiktiraf di peringkat global sebagai tanda kecemerlangan industri.

Walaupun industri penerbangan menghadapi cabaran yang luar biasa sepanjang tahun 2020, program World Travel Awards tahun ini menyaksikan jumlah undian bulanan yang tinggi.

Manakala laman web rasminya terus menerima trafik carian yang lebih tinggi daripada tahun sebelumnya. Ini membuktikan bahawa permintaan dalam industri perjalanan dan pelancongan semakin meningkat, justeru memberikan impak positif kepada pemain-pemain industri. – MalaysiaGazette