Home Pendapat Ke arah pembelajaran di rumah

Ke arah pembelajaran di rumah

Kelas online menjadi keutamaan kepada pelajar akibat penularan Covid-19. Gambar hiasan

Saudara Pengarang

Artikel Sekolah tutup bukan waktu guru bercuti bertarikh 11 November 2020 menjadi perhatian.

Ini adalah berikutan pengumuman dari Menteri Kanan Pendidikan, Dr Radzi Jidin bahawa semua sekolah di seluruh negara ditutup mulai 9 November hingga ke tarikh akhir sesi persekolahan tahun ini.

Penutupan semua sekolah berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) sehingga tamat penggal tahun ini bukanlah waktu untuk guru bercuti dan  para guru perlu meneruskan proses pembelajaran dan pengajaran (PdP) sehingga tamat penggal iaitu pada 17 dan 18 Disember ini.

Garis panduan khusus bagi semua guru melaksanakan pembelajaran secara ‘home-based learning’ mengikut kesesuaian serta garis panduan mengenai Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) boleh dicapai oleh guru-guru menerusi portal KPM termasuk menerapkan penggunaan buku teks bagi memastikan proses pembelajaran dapat dilakukan kata Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia.

Semua guru perlu berada di stesen tempat bertugas masing-masing sepanjang tempoh pelaksanaan PKPB, dan dibenarkan untuk menggunakan kemudahan di sekolah serta perlu mendapat kelulusan dan penjadualan oleh ketua jabatan, pengetua atau guru besar masing-masing.

Proses pembelajaran perlu terus dilakukan kerana jika tidak, ia akan menjejaskan cara pemikiran serta tahap keyakinan pelajar.

Kita seolah benar-benar akan berada di dimensi pendidikan di rumah (homeschooling).

Gangguan pada kehidupan dan pembelajaran kita yang disebabkan oleh pandemik COVID-19 dan perintah kawalan pergerakan  yang berkaitan telah menyebabkan penataan semula pendidikan yang belum pernah terjadi sebelumnya.

Kita mungkin mengalih sementara kaedah bilik darjah tradisional (sekali lagi) kepada alternatif persekolahan dari rumah dalam jumlah yang banyak (melalui penerokaan , penciptaan).

Penggunaan pilihan pembelajaran maya yang lebih luas, ibu bapa (dengan bantuan para guru) akan mengambil tanggungjawab untuk pendidikan anak-anak mereka dan mencabar andaian lama mengenai bagaimana orang belajar.

Bagi sebilangan ibu bapa, penerimaan pendidikan di luar persekolahan mungkin bersifat sementara, hanya berlaku selama wabak melanda dan kesannya terhadap persekolahan standard.

Sama ada pengalaman belajar di rumah ini bersifat sementara atau berkekalan, ibu bapa akan melihat dengan lebih dekat bagaimana anak-anak mereka belajar dan merasa diberi kuasa untuk membantu membimbing pendidikan anak-anak mereka sekarang dan masa depan.

Hampir semua murid dan pelajar di negeri kita diarah berada di rumah ketika pemerintah mengarah penutupan semua institusi pendidikan dalam usaha untuk memperlambat penyebaran virus Covid-19.

Ibu bapa sekali lagi bergegas untuk menyesuaikan diri dengan bekerja di rumah bersama anak-anak mereka, atau berjuang untuk mencari penjagaan anak sementara mereka terus bekerja di pekerjaan yang dianggap “penting” oleh ahli politik.

Kanak-kanak dan remaja menghadapi perpisahan yang menyedihkan dari rakan-rakan, dan sekolah melancarkan rancangan pembelajaran jarak jauh, dengan tahap kejayaan yang berbeza-beza.

Dalam beberapa keadaan, ibu bapa yang anak-anaknya tidak kerap masuk ke pengajaran  Zoom sebelum ini tentunya terkesan lagi.

Ini adalah permulaan yang tidak menguntungkan untuk gelombang baru pembelajaran pandemik di rumah yang, pada puncaknya, memberi kesan kepada lebih satu bilion pelajar di seluruh dunia.

Bagi keluarga yang berkemampuan, mungkinlah ia tidak menjadi masaalah, namun, bagi lebih kurang 36 hingga 40% keluarga pastinya akan terus ketinggalan.

Pada masa yang sama, ianya mungkin berbeza di lain tempat. Bagi negara maju seperti Amerika Syarikat, tinjauan USA Today / Ipsos mendapati bahawa 60 peratus ibu bapa yang ditinjau mengatakan bahawa mereka mungkin akan memilih pembelajaran di rumah pada musim gugur ini daripada menghantar anak-anak mereka ke sekolah, walaupun sekolah dibuka semula untuk pembelajaran secara langsung.

Tinjauan Gallup yang baru menunjukkan bahawa kadar homeschooling bebas meningkat dua kali ganda sejak tahun lalu, dengan Covid-19 mendorong banyak keluarga untuk meneroka pelbagai pilihan pembelajaran.

Idea-idea pembelajaran kendiri, termasuk bagaimana ibu bapa dapat memupuk rasa ingin tahu dan kreativiti anak-anak mereka selama ini daripada persekolahan tradisional mungkin akan membantu perkembangan seterusnya.

Andainya lebih ramai ibu bapa memilih untuk tidak bersekolah dengan kawalan pihak bertanggungjawab, sudah pasti akan ada tuntutan untuk peraturan pemerintah yang lebih besar dan pengawasan persekolahan dirumah dan alternatif persekolahan lain.

Ini adalah masa untuk perubahan pendidikan yang bersejarah, kerana corak kawalan birokrasi yang lama telah terganggu dan ditentang.

Ibu bapa adalah orang yang mempelopori model pembelajaran baru dan menolak kawalan kerajaan terhadap pendidikan semasa wabak ini. Tahap pemerkasaan dan keterbukaan ibu bapa yang baru terhadap inovasi dan pilihan pendidikan kemungkinan akan bertahan dan diperkuatkan walaupun virus itu semakin pudar.

Azizi Ahmad, pembaca Malaysian Gazette