Home Dunia Sepanyol lumpuh akibat ribut salji

Sepanyol lumpuh akibat ribut salji

Seorang wanita berjalan dicelah-celah runtuhan dahan akibat ribut salji di MAdrid. foto Agensi

MADRID – Kerajaan Sepanyol akan menghantar konvoi yang membawa bekalan vaksin Covid-19 dan makanan ke kawasan-yang terputus hubungan akibat ribut Filomena yang menyebabkan salji paling lebat dalam beberapa dekad di seluruh tengah negara berkenaan.

Ribut itu telah menyebabkan empat terkorban.

Di tengah Sepanyol, lebih dari 600 jalan terjejas disebabkan ribut salji yang jarang berlaku dan ratusan pelancong terkandas di lapangan terbang Barajas Madrid, yang ditutup pada hari Jumaat tetapi akan dibuka semula secara beransur-ansur pada hari Ahad.

Kaji cuaca memperingatkan keadaan berbahaya dalam beberapa hari mendatang, dengan suhu yang dijangka turun hingga -10 Celsius (14 Fahrenheit) minggu depan dan prospek salji berubah menjadi ais dan pohon-pohon yang rosak jatuh.

“Komitmen ini adalah untuk menjamin kesihatan, vaksin dan makanan. Koridor telah dibuka untuk mengirim barang,” kata Menteri Pengangkutan, Jose Luis Abalos.

Perkhidmatan kereta api dari Madrid, yang dibatalkan sejak hari Jumaat, disambung semula pada hari Ahad.

Agensi Metereologi Negeri (Aemet) mengatakan sehingga 20-30 cm (7-8 inci) salji turun di Madrid pada hari Sabtu, yang paling banyak sejak tahun 1971. – MalaysiaGazette