Home Ekonomi Bank Negara kekalkan OPR 3%

Bank Negara kekalkan OPR 3%

KUALA LUMPUR – Bank Negara Malaysia (BNM) mengekalkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) kepada 3.00 peratus.

Dalam kenyataannya di sini, Bank Pusat itu berkata, dasar monetari adalah akomodatif dan menyokong aktiviti ekonomi.

Bagaimanapun, katanya, Jawatankuasa Polisi Monetari (MPC) akan terus menilai risiko sekitar prospek pertumbuhan dan inflasi domestik.

Menurutnya, ekonomi Malaysia lebih baik daripada yang dijangkakan pada suku pertama tahun 2017 dengan pertumbuhan dipacu oleh permintaan dalam negeri yang lebih kukuh dengan sokongan tambahan daripada eksport.

Prospek pertumbuhan global yang lebih menguntungkan akan membawa kepada prestasi eksport yang berkekalan dan menjana kelangsungan positif kepada ekonomi domestik.

Penggunaan swasta akan disokong oleh upah dan pekerjaan yang lebih tinggi dan prospek pelaburan yang dipertingkatkan dipacu oleh projek-projek infrastruktur baru dan berterusan serta pengembangan kapasiti yang lebih kukuh dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan.

“Keseluruhannya, ekonomi dijangka mencatat pertumbuhan yang lebih tinggi pada tahun 2017,” katanya.

Inflasi sederhana hingga 3.9% pada bulan Mei, disebabkan penurunan harga minyak domestik pada bulan itu.

Katanya, inflasi juga dijangka menyederhana pada separuh kedua tahun ini terutamanya mencerminkan kesan penurunan kos oleh faktor global.

Inflasi dasar, yang diukur oleh inflasi teras, akan terus kekal disokong oleh permintaan domestik yang memberangsangkan tetapi ia dijangka kekal kukuh.

Pasaran kewangan domestik juga berdaya tahan dengan Ringgit kekal stabil dengan permintaan dan pembekalan mata wang asing yang lebih seimbang berikutan pelaksanaan kedua-dua langkah pembangunan pasaran kewangan.

Kecairan sistem perbankan kekal mencukupi dengan institusi kewangan yang terus beroperasi dengan penampan modal dan kecairan yang kukuh.

Pertumbuhan pembiayaan kepada sektor swasta telah bertambah baik, selaras dengan kadar aktiviti ekonomi.

BNM berkata, ekonomi global juga terus mengukuh dengan pertumbuhan lebih seragam di seluruh dunia dengan aktiviti perindustrian dan perdagangan global melebihi unjuran awal.

Dalam ekonomi maju, peningkatan dalam pelaburan yang meluas di tengah-tengah pertumbuhan kukuh penggunaan adalah meningkatkan prospek pertumbuhan.

Di Asia, pertumbuhan dijangka didorong oleh aktiviti domestik dan permintaan luaran yang lebih kukuh.

Risiko kepada prospek pertumbuhan global timbul terutamanya dari ketidakpastian politik dan dasar dalam perkembangan utama ekonomi, geopolitik dan kewangan dan ketidakstabilan harga komoditi. – MalaysiaGazette