Home Dunia Turki tangkap laksamana tentera laut kritik projek Terusan Istanbul

Turki tangkap laksamana tentera laut kritik projek Terusan Istanbul

Bosphorus adalah antara laluan perkapalan dunia yang sibuk. foto Agensi

ANKARA – Turki telah menahan 10 orang laksamana pesara tentera laut yang mengkritik secara terbuka projek Terusan Istanbul yang diperjuangkan Presiden Recep Tayyip Erdogan.

Mereka yang ditahan adalah antara 104 laksamana yang menandatangani surat terbuka memberi amaran supaya Turki tidak menarik diri daripada perjanjian antarabangsa yang mengatur penggunaan Selat Bosphorus yang strategik.

Selat yang penuh sesak itu merupakan satu-satunya jalan air yang menghubungkan Laut Hitam ke Laut Tengah.

Kesemua mereka dituduh “bersetuju untuk melakukan jenayah terhadap keselamatan negara dan perintah perlembagaan”.

Dakwaan itu menempatkan mereka dalam kategori yang serupa dengan banyak pemimpin tentera yang terlibat dalam cubaan rampasan kuasa terhadap Erdogan pada tahun 2016.

Sebilangan ahli politik pembangkang Turki menuduh kerajaan “paranoia rampasan kuasa”.

Bulan lalu Turki meluluskan rancangan Terusan Istanbul sepanjang 45 kilometer dari utara ke selatan melalui Istanbul, berkedudukan di sebelah barat Bosphorus.

Panglima-panglima bersara itu menimbulkan kebimbangan bahawa ia boleh melemahkan Konvensyen Montreux 1936, yang memberi Turki kawalan ke atas Selat Bosphorus di dalam sempadannya dan menetapkan had untuk penghantaran komersial dan tentera laut di sana.

Dalam kenyataan terbukanya, mereka menulis, “apa-apa jenis wacana dan aktiviti” yang dapat membuka konvensyen untuk dibincangkan harus dielakkan, sambil menambahkan bahawa “wacana melindungi kepentingan Turki”.

Mereka yang ditahan termasuk Cem Gurdeniz, yang sering digambarkan sebagai bapa doktrin maritim baharu yang kontroversial, cdi kenali sebagai “Tanah Air Biru”.

Beliau menuntut hak maritim Turki di Mediterranean Timur, termasuk perairan di sekitar beberapa pulau Greek.

Ketegangan meningkat pada tahun lalu, ketika Turki mencari minyak dan gas di daerah itu.

Dalam pemerintahan sekular Turki yang diwujudkan oleh Mustafa Kemal Ataturk, tentera dilihat sebagai penjaga perintah sekular.

Bagaimanapun Erdogan, yang mengetuai Parti AK telah mengekang kekuatan tentera.

Pada tahun 2011, Erdogan mengatakan “kami akan bekerja keras untuk Terusan Istanbul, salah satu projek terbesar abad ini, yang akan mengalahkan Terusan Panama dan Suez”.

Erdogan berkata, laluan air dengan kedalaman 25m itu membolehkan sehingga 160 buah kapal melaluinya setiap hari.

Namun, para pengkritik telah mempersoalkan unjuran kos terusan bernilai lebih daripada AS$10 bilion itu.

Ada yang berpendapat Turki yang bergelut dengan ekonomi tidak mampu membayarnya, sebaliknya Istanbul memerlukan perlindungan gempa bumi yang lebih baik.

Malah, projek itu akan mewujudkan lebih banyak pencemaran di ibu kota yang sesak dengan lebih 15 juta penduduk.

Ada juga yang berpendapat pembangunan harta tanah di sepanjang laluan terusan akan menguntungkan pihak-pihak yang berhubung dengan Erdogan. – MalaysiaGazette