Home Dunia Askar digunakan untuk tangani kekurangan bekalan petrol

Askar digunakan untuk tangani kekurangan bekalan petrol

Beberapa anggota tentera berada di Depoh Minyak Buncefield dekat Hemel Hempstead, Britain. foto Reuters

HEMEL HEMPSTEAD, England – Anggota tentera Britain tiba di loji penapisan BP pada hari Isnin setelah kerajaan mengerahkan mereka untuk membantu menghantar bahan bakar bagi mengimbangi kekurangan pemandu trak.

Kekurangan pemandu trak telah menyebabkan rangkaian bekalan Britain untuk segala-galanya, dari daging, petrol dan ayam hingga ubat-ubatan dan susu telah terhenti kerana kekurangan tenaga kerja berikutan krisis Brexit dan Covid-19.

Masalah kekurangan  bahan bakar di tengah-tengah kekurangan pemandu lori menyebabkan keadaan menjadi kacau-bilau apabila pemandu berbaris panjang di stesen-stesen minyak di bandar-bandar besar minggu lalu.

Hingga ada yang bergaduh berebut pam.

Malah, ada pemandu menyimpan bahan bakar di dalam botol.

“Sebagai langkah berjaga-jaga tambahan, kami telah mengambil pemandu tambahan,” kata menteri kewangan Perdana Menteri Boris Johnson, Rishi Sunak kepada radio LBC.

“Situasi bertambah baik sekarang seperti yang saya rasakan setiap hari selama lebih dari seminggu … semakin baik dan ketika permintaan kembali ke tahap normal, ada harapan masalah dapat diselesaikan sendiri. – Agensi